Ben ik een hsp?

In het algemeen.
Melody6
Lid

Ben ik een hsp?

Ongelezen berichtdoor Melody6 » Za 03 Jun 2017, 22:55

Het allemaal,

Ik heb al een aantal jaren last van iets,maar ik kon nooit echt plaatsen van wat, tot ik hierover las.. ik heb alleen nog niet echt bevestiging over hoe ik ben of wat ik heb. Dus ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik herken met best wel in het hooggevoelig zijn.

Ik heb heel snel dat ik me rot voel of depressief, en ik blijf daar erg snel en vaak inhangen. Ik kan ook gewoon dagen niet eten omdat ik me zo voel.

Het begon allemaal toen mijn tante overleed een aantal jaar geleden.( mijn moeder heeft wel altijd gezegd dat ik altijd wel snel verdrietig was en erg verlegen).

Mijn tante is met een nare manier gegaan, dmv een long embolie. Dat heeft er natuurlijk erg ingehakt. Maar dat jaar had ik ook examen van de middelbare school. Dat heeft mij ontzettend veel stress gekost omdat ik dyscalculie heb waardoor alles wat lastiger ging.
Ondertussen had ook ook last van( hoe de arts het noemde) overdreven angsten.
Ik kon geen series of films kijken waar enge dingen in gebeurden zoals criminal minds en ghost whisperer. Ik wad namelijk altijd bang dat er een geest of moordenaar in mijn kamer zat of dat als ik naar buiten ging in mijn eentje was ik altijd bang. Ik maakte kleine dingen altijd erg groot. En nog steeds, 4/5 jaar later moet ik opletten dat ik niet teveel criminal minds kijk omdat ik daar snachts echt last van heb.

Na mijn tante kwam een goede familievriend door onbekende reden om het leven, hij heeft 2 kinderen en een vrouw achter gelaten. Jaar daarna de beste vriend van mijn moeder waar ik een goede band mee had overleden door kanker, daar heb ik het erg moeilijk meegehad. Ik kan er ook niet over praten zonder mij de hele dag/week naar te voelen. Vorig december is mijn oma overleden en dit jaar januari mijn overgroot oma. Ook hier heb ik het ontzettend moeilijk mee. Ik zit ook weer tegen het randje van depressie aan, soms moet ik ineens huilen maar meestal voel ik me de hele tijd gewoon depressief en heeft het allemaal geen zin meer.

Als klap op de vuurpijl is nog een vriend van de familie onverwachts ziek en die zal snel doodgaan. Zijn dochter was een vriendin van mij en wegens uit elkaar groeiing spreek ik die niet meer. Sinds ik het gehoord heb van haar vader heb ik weer contact.
Ik vind het zo erg voor haar dat ik heel veel eraan denk en ook veel moet huilen.

Mijn grootste probleem is het inlevings vermogen dat ik heb.
Natuurlijk mis ik mijn oma mega erg, maar ik kan me heel erg goed voorstellen hoe mijn moeder en opa zich voelen en dat doet mij het meest pijn, net als die vriendin die haar vader gaat verliezen, het doet mij zoveel pijn dat zij haar vader verliest. Het lijkt echt alsof ik hun pijn voel. En ik vind dat eerlijk gezegd heel erg want ik voel me echt verschrikkelijk en het gaat maar niet weg.
Ik ben ook al bang voor de toekomst, mijn andere opa en oma zijn ook al ouder en ik ben al bang voor hoe mijn vader zich gaat voelen als ze er niet meer zijn...Tuurlijk is het normaal om daarover na te denken, maar ik denk er alleen maar aan.

Verder ben ik 24/7 moe, erg snel geïrriteerd, en ik heb uitslag op mijn huid.. Nou dacht ik dat het te maken had met allergie maar dat heb ik laten testen.. dat is het niet. Ik heb net wel gelezen dat je als hsp daar snel last van heb..

Het is nogal een verhaal maar wat denken jullie ervan?

nvb2000
Lid

Re: Ben ik een hsp?

Ongelezen berichtdoor nvb2000 » Do 14 Sep 2017, 08:53

ik herken me in jouw verhaal heel erg. Ik ben zelf ook een hsp. En ik heb ook heel veel in een korte periode meegemaakt. Je kunt om rustig bij te komen ademhalingsoefeningen doen. Dit werkte bij mij goed. En vermoeidheid kan ik niet meehelpen, want ik worstel daar ook nog mee. Je kunt er misschien met een vertrouwd persoon over praten. Zelf heb ik een vriendin die ook hsp is en daarmee helpen we elkaar goed. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen.
BE YOURSELF

Terug naar “Hooggevoeligheid”