Help

In het algemeen.
Barbara_10
Lid

Help

Ongelezen berichtdoor Barbara_10 » Vr 04 Sep 2015, 20:35

Hoi!

Ik ben Jessie. Ik ben 21 jaar oud en nieuw op dit forum. Laatst ben ik er door mijn psychologe op gewezen dat ik wel eens hooggevoelig kan zijn. Ik heb er zelf heel veel last van dat ik me heel erg bewust van mezelf, waardoor ik me opeens heel vreemd kan voelen. Ik kijk dan heel raar tegen alles aan, ik weet wel dat het echt is en ook 'normaal'. Maar voor mij voelt het dan echt alsof alles nep is. Ik zit dan volledig in mijn eigen hoofd en ik heb dan vaak moeite om hier uit te komen. Eerder leidde dit ertoe dat ik een paniekaanval kreeg, maar dit heb ik de laatste tijd gelukkig redelijk onder controle. Hebben jullie dit ook wel eens? Daarnaast denk ik en pieker ik over van alles en nog wat; de dood, de toekomst, of ik alles wel aan kan, waarom ik de dingen doe die ik doe. Dit vergt heel veel van me en ik ben dan ook vaak moe. Na een zware dag ben ik erg prikkelbaar en kan ik gaan huilen om helemaal niks. Hebben jullie toevallig tips voor me? Ben ik wel echt hooggevoelig? Soms weet ik het gewoon even niet meer. Alvast bedankt voor de reacties! :)

'

Astrid
Lid

Re: Help

Ongelezen berichtdoor Astrid » Zo 06 Sep 2015, 18:43

Hey Jessie,

Je bent eigenlijk de eerste op dit forum die iets gelijkaardig meemaakt als ik ivm het onecht ervaren van de wereld. begrijp me niet verkeerd, er zijn heel veel dingen waar ik me hier in herken als hsp; rap overprikkeld, intense emoties, gevoelig voor geluid, sfeer en drukte,... maar ik heb een tijd gezocht naar mensen die soms ook het gevoel hebben dat de wereld soms net een droom is.
Dus no worries, you're not the only one :) een tijd geleden had ik dit gevoel heel hard en had ik ook wel eens een paniekaanval maar ik was vooral bang dat er iets niet klopte in mijn hoofd, dat ik gek werd ofzo. Maar toen (dank aan internet) ontdekte ik dat dit een naam heeft en dat veel andere mensen en ook veel jongeren hier ook last van hebben. Derealisatie en depersonalisatie. Nu ik wist dat ik niet alleen was en dat ik het een plaats kon geven zorgde voor een enorme opluchting. ik zal het even wat uitleggen: derealisatie is wanneer de wereld om je heen fake lijkt en nep. depersonalisatie is wanneer je het gevoel hebt dat je er niet bent en dat je je vervreemd voelt van je lichaam. een jaar geleden had ik last van beide, nu vooral van dat laatste (dus het word beter) al kunnen er soms nog wel van die vreemde gedachten opkomen die alles in vraag stellen. dat hoort er bij trouwens, bijna bij alle mensen die over hun ervaringen vertellen zeggen dat ze constant alles in vraag stellen of bezig zijn met levensvragen.
Ik zeg niet dat je derealisatie hebt, dat moet je zelf uitzoeken maar misschien stelt dit je al een beetje gerust.
Dp en dr is trouwens een verdedigingssysteem van je lichaam na een periode van extreme vermoeidheid (of intens moment van) angst of stress, al hebben sommige mensen hier last van zonder dat ze echt snappen waar het vandaan komt of na het roken van weed (!) (goede reden om het zeker niet te doen) of drugs te nemen.

hier is een forum waar je je misschien in herkent, al raad ik je aan om niet té veel dingen op te zoeken erover op internet omdat je dan soms angstiger kan worden. Er zijn volgens mij veel verschillende niveaus van dr en dp, als ik bijvoorbeeld angstig word of in paniek geraak word het gevoel veel sterker. waardoor je natuurlijk nog banger word :p
http://www.hulpbijangst.nl/viewtopic.ph ... 5&start=25
Hopelijk heb je hier iets aan :) je mag altijd nog vragen stellen als je wilt. Ik ben trouwens ook heel vaak moe, de meeste van ons hier. De maatschappij waar we vandaag in leven is ook zo druk en vermoeiend en zoveel gedachten in je hoofd zeker! :wink:

SanderEngel
Lid

Ongelezen berichtdoor SanderEngel » Vr 18 Sep 2015, 07:19

Welkom Jessie,

Hetgeen dat je dingen/de wereld als nep ervaart is denk ik afkomstig van iets anders als hsp, zoals Astrid al zegt. Zelf moet ik zeggen dat ik af en toe ook last heb van het gevoel of ik in een 'droom' leef, met de gedachte erbij dat ik in de realiteit in coma lig of iets dergelijks. Als ik dit heb (niet heel vaak) dan is dit wat Astrid zegt na een vermoeiende en vaak stressvolle dag. Dankjewel Astrid dat je er namen aan hebt gegeven, ik ga ook eens verder zoeken erop:). Wel heel vervelend dat jij dit zo hebt.

Het piekeren, prikkelbaar zijn en in huilen uitbarsten na een lange dag is heel normaal voor een hsp'er. Ofwel ik heb wel een sterk vermoeden dat je hooggevoelig bent.

Als tip wil ik je meegeven ook goed je rust te pakken, bijvoorbeeld na een dag school even op jezelf in je kamer mediteren. Het kan ook helpen om je (deels) af te sluiten van de prikkels van de buitenwereld op sommige momenten, door jezelf bijvoorbeeld in een bel te zien of jezelf te zien omringd door een waterval. Als je erin gelooft kan je ook eens kijken naar verschillende edelstenen en er eentje bij je dragen die bij je past, dit doe ikzelf elke dag.

Veel succes en plezier met je verkenningstocht naar jezelf en je hooggevoeligheid en je mogelijke derealisatie wat Astrid meldde.

Groetjes, Sander
Here is a smile to make your day :D

Astrid
Lid

Ongelezen berichtdoor Astrid » Zo 04 Okt 2015, 21:22

hey Sander, bedankt voor die tip met de waterval! echt geweldig, nog nooit eerder aan gedacht en ik heb echt iets met water dus dat is wel handig :) bedankt!

Pomeke
Lid

Ongelezen berichtdoor Pomeke » Zo 18 Okt 2015, 18:01

Hmm, ik weet niet of wat ik vaak voel hetzelfde is, of iets helemaal anders:
Ik heb vaak het gevoel dat alles mijn eigen fantasie is. Ook een soort droom, maar dan geen 'algemene droom', maar mijn eigen fantasie. Het idee dat alles in de wereld om mij heen draait (hoe egoïstisch is dat :roll: ) en met een reden gebeurt, omdat ik het eigenlijk allemaal gewoon zelf verzin.
Af en toe heb ik het gevoel dat dit idee puur en alleen onmacht is, omdat ik niet weet hoe het komt dat ik er ben, en wat er later komen gaat.
's Avonds in mijn bed denk ik daar vaak over na, zonder dat ik het zelf wil, en word ik zo bang dat ik helemaal van de wereld ben en totaal niet meer begrijp waarom ik besta.

SanderEngel
Lid

Ongelezen berichtdoor SanderEngel » Zo 18 Okt 2015, 19:42

Hoi Astrid, wat leuk dat je er wat aan hebt:) Ikzelf heb het ook zo een keer opgevangen en onthouden om te kunnen gebruiken.

SanderEngel
Lid

Ongelezen berichtdoor SanderEngel » Zo 18 Okt 2015, 19:44

De vraag waarom je hier op de wereld ben zal moeilijk zijn om te beantwoorden, en misschien lukt het je hele leven wel niet. Het kan handig zijn als je het iets meer van je af kan zetten, maar misschien hebben anderen daar tips voor. Ik wens je in ieder geval veel succes en hoop dat je snel minder angsten hebt

Terug naar “Hooggevoeligheid”