Het heeft iemand dit ook topic

In het algemeen.
IreneP
Lid

Het heeft iemand dit ook topic

Ongelezen berichtdoor IreneP » Wo 02 Sep 2015, 19:39

Hoi! Ik ben Irene, 17 jaar, en een paar weken terug wees een coach mij op hooggevoeligheid. Ze vertelde me er wat over en ik ben het gaan googlen, zo ook hier uitgekomen :)

In veel dingen die ik las op internet herkende ik mezelf, het gedetailleerde en subtiele in je opnemen. Veel fantasie, dromen, overwegen en vooral! Het vele nadenken. Door kunst, muziek of natuur me erg laten raken, en deze emoties ( eigen emoties ) van mezelf en andere intens ervaren. Stemmingen en sferen goed aanvoelen, dichtklappen als je wordt beoordeeld. Misschien verlegen overkomen terwijl je juist het tegenovergestelde bent. Zorgzaam en moeilijk grenzen aan durven stellen. Veel stukjes kregen een plek, ik was niet anders alleen misschien hooggevoelig.

Verder lezend herkende ik me bijvoorbeeld juist niet in dingen zoals rustig en introvert, niet in grote mensenmassa's kunnen zijn of niet houden van veel dingen ondernemen omdat dit te druk en teveel prikkels geeft. Want ik ben juist erg ondernemend, altijd druk opzoek naar nieuwe dingen om te doen. Uit een test lijk ik eerder naar HSS te neigen, maar hier lees ik minder over op dit forum en ook hier vind ik mezelf niet helemaal in.

Ik ben nog niet zo thuis in de HSS en HSP wereld, en als ik hier een beetje lees lijkt iedereen één te zijn met zijn of haar gave. Zijn er misschien mensen die zich herkennen in het juist niet 100% herkennen in HSP of HSS? Iemand die dit hierboven herkent? Alles is behoorlijk nieuw en ik ben een beetje mezelf aan het ontdekken. Hier nog tips voor? Verder mezelf in deze gave te ontwikkelen? Sorry voor het lange verhaal en de vragen!

Man in Black
Lid

Re: Het heeft iemand dit ook topic

Ongelezen berichtdoor Man in Black » Do 03 Sep 2015, 00:06

Goh ja.. iedereen is anders. En daarmee is de kous voor mij wel af. Ik hecht ook niet zoveel waarde aan de term hooggevoeligheid, behalve dan dat er bepaalde dingen zijn die ik herken en andere mebsen ook.
Ik denk dat je ook niet één ermee hoeft te zijn, als je één kan zijn met jezelf ;)

Ik kan ook veel badenken of me door bepaalde kunst erg laten raken en ik voel anderen vaak ook aan. Ik ben wel wat rustig en introvert en ik hou ook niet van mensenmassa's. Maar dat heeft er mee te maken dat ik dan teveel kan voelen van andere mensen en niet meer goed kan voelen wat ik nou eigenlijk voel.
:) maar als je dat niet hebt, ook mooi toch?
"The door of my heart is open for me, and I have probably some old doorhandles lying around that can open other doors with broken handles,we just need to find the right handles to the right doors"

IreneP
Lid

Ongelezen berichtdoor IreneP » Do 03 Sep 2015, 16:41

Man in black, thanks voor je bericht :) Iedereen is inderdaad anders en dat geldt natuurlijk ook voor hooggevoelige.
als je één kan zijn met jezelf
hele goede tip, nu alleen nog de uitvoering :D

Astrid
Lid

Ongelezen berichtdoor Astrid » Vr 04 Sep 2015, 12:54

hey Irene ik herken me vooral heel hard in het gevoelig zijn voor sferen en het intens ervaren van en oppikken van energieen... dat laatste kan echt heel vervelend zijn he? :|
en je kunt best actief en ondernemend zijn en ook hooggevoelig! ik ken mensen die vrij luidruchtig zijn en als zelfzeker en druk overkomen (zeg niet dat jij dat nu allemaal bent he ;)) maar vanwaar ik merk dat ze erg gevoelig zijn.

super natural
Lid

Ongelezen berichtdoor super natural » Vr 04 Sep 2015, 13:27

Eindelijk iemand die me snapt. ;) :P
Ik heb er heel lang mee gezeten dat ik niet helemaal in het hokje hsp pas. Er zijn veel dingen die ik niet herken, de belangrijkste is het overnemen van emoties van anderen. Dat heb ik in zijn geheel niet. Ik ben ook nergens allergisch voor. En zo geweldig goed in het aanvoelen van energieën ben ik ook niet. Dan ben ik naar iemand zijn verhaal aan het luisteren en ga helemaal op in hetgeen die persoon verteld, zie het voor me en zo, en dan zegt iemand anders:'Wauw, dat gaat wel diep hè Jantje? Je gezicht verandert helemaal als je dit verteld.' En dat heb ik dan helemaal niet opgemerkt. Maar ik heb dan wel weer heel sterk mijn eigen beleving bij de tekst, zeg maar.
Ondertussen 'geloof' ik niet meer zo zeer in de term 'hooggevoeligheid'. Ik geloof niet dat je het een of het ander bent, dat je wel of niet hooggevoelig bent. Iedereen is gewoon anders en ik ben gevoelig voor dingen waar anderen weer helemaal niet gevoelig voor zijn.
Bij tijd en wijle heb ik ook meer weg van een 'HSS'er'. Ik houd van nieuwe dingen proberen en ervaren. Alleen is er wel degelijk het gevoelige aspect aan me dat ik daar mijn rust in moet nemen. Ik moet echt met regelmaat een stapje terugdoen om alles te verwerken. Ik heb sterk ervaren dat almaar zoeken naar dingen om te doen ook een vlucht kan zijn. Maar ja, dat is voor iedereen verschillend. Alleen jij kan oordelen over hoe het voor jou is, in the end.
To conquer whatever challenges me

Pomeke
Lid

Ongelezen berichtdoor Pomeke » Zo 18 Okt 2015, 18:10

Ik merk bij mezelf juist dat het heel erg verschilt per situatie waar ik me in bevind. Ik kijk altijd een beetje de kat uit de boom, en ben in een onbekend gezelschap stil, enorm verlegen, bang dat mensen me beoordelen. Na een tijd (van soms jaren, afhankelijk van de frequentie waarin ik me in een gezelschap verkeer) gaat het wat beter, word ik spontaner, en als ik me helemaal op mijn plek voel neem ik soms zelfs het voortouw. Ik houd van avontuur, onverwachte dingen, maar ook van muziek en boeken en dat kan me ook vrij snel raken. Soms zit ik zó in een boek dat ik me hopeloos en leeg voel als het uit is, omdat ik me één voel met de hoofdpersoon. En wat jij al zegt van het overnemen van emoties: dat is ook iets wat ik heel veel doe.

Niet iedereen is in een hokje te plaatsen, en het is ook niet zo dat je óf wél hsp bent óf niet. Er is een heel scala tussen dat wel en niet. En uiteindelijk gaat het er gewoon om dat jij je goed voelt op de manier zoals je bent. Hsp of niet.

Terug naar “Hooggevoeligheid”