even genoeg. hebben jullie dat ook?

In het algemeen.
Astrid
Lid

even genoeg. hebben jullie dat ook?

Ongelezen berichtdoor Astrid » Ma 04 Mei 2015, 13:23

Hallo iedereen,
#gevoelens issue

ik heb een tijdje geleden een nieuwe vriend gemaakt. Om een heel stomme reden begonnen we te praten op facebook over muziek en op een moedig, impulsief moment stelde ik voor om even langs te komen en wat gitaarakkoorden te bekijken. Ik dacht maar even te blijven maar uiteindelijk ben ik daar heel de dag geweest. het was heel gezellig en we hebben veel gepraat en gelachen.
vanaf dat moment zijn we zo'n beetje vrienden geworden en hebben we constant gesmst. daarna heb ik hem nog 2 keer gezien tot nu. eergisteren is hij hier blijven eten en nadat hij om 11uur (wat laat ik voor mij) naar huis ging gebeurde zo'n beetje waar ik bang voor was... ik voelde me een beetje overweldigd.

Als ik mensen zie, achteraf voel ik me vaak zo voldaan. ik heb tijd nodig daarna om te bekomen, te verwerken. terug tot mijzelf te komen. dan besef ik pas hoeveel tijd ik alleen doorbreng en hoe goed ik me er eigenlijk bij voel. I'm so comfortable with myself.
Het is net als eten. op een gegeven moment heb je genoeg. en als je dan nog voort eet voel je je.. te vol, een beetje ongemakkelijk. het is echt iets dat ik voel in mijn maag eigenlijk. mijn maag, hart en keel voelen vol.

Herkend iemand wat ik vertel?

want na 2 weken zo aanwezig te zijn geweest moest ik even bekomen. en ik vind het vervelend. ik voel me er vervelend over want het is zoiets raar, hoe moet je dat uitleggen, waarom gebeurd dit? alsof ik mensen beu word!? hoe ga ik ooit een deftige relatie hebben? want mijn ex-vriendje werd er eerlijk gezegd ook gek van en snapte niet dat ik hem maar 1 of 2 keer wou zien in de week. ik heb zoveel ruimte nodig :| ... ik ben bang voor verwachtingen.
dat iemand me gaat opeisen', gaat zeggen: jij en ik wij gaan veel tijd met elkaar doorbrengen. dan voel ik me niet meer.. 'vrij'.
Ik heb mijn nieuwe vriend gezegd dat ik even wat me-time nodig heb en hij begreep dat.
nu ben ik bang dat ik er genoeg van heb gehad. dat ik geen zin meer ga hebben om hem te zien omdat het teveel in één keer was voor mij.
hoe kan ik op mijn eigen gevoelens vertrouwen (zoals: ik vind je leuk) als het plots kan omslagen. (:nee het is genoeg geweest nu)

Misschien moet ik gewoon alleen op een berg gaan wonen :(

Nienke
Lid

Re: even genoeg. hebben jullie dat ook?

Ongelezen berichtdoor Nienke » Ma 04 Mei 2015, 13:44

Hey Astrid,

Ik denk dat die gevoelens van alleen willen zijn gewoon komen van het introvert-zijn. In mijn relatie zag ik mijn vriend ook alleen maar in de weekenden, en dan nog had ik er soms niet echt behoefte aan. Maar dat is niet erg toch? Iedereen is anders. Ik zou nu gewoon lekker de tijd voor jezelf nemen en wanneer je weer zin hebt om die jongen te zien, weer contact zoeken. Wees wel duidelijk naar hem, anders is het natuurlijk wel een beetje verwarrend voor hem.

Met mijn beste vriendin spreek ik ook maar twee keer per maand af. Soms is er wel eens een periode van twee maanden geweest dat we elkaar even helemaal niet zagen, maar daar is niks ergs aan. Elke keer al zie ik haar dan is het gewoon weer vanouds. Ik denk dat dat komt omdat we goed matchen. Dus als die jongen goed met jou matcht, dan zal dat met hem ook wel loslopen.

En niemand kan rekening met jou houden wanneer je niet aangeeft wat je voorkeuren zijn. Dus gewoon duidelijk zijn! Hoe duidelijker je tegen elkaar bent, hoe beter de relatie kan worden.

Alleen op een berg is ook maar saai hoor ;)

Xx
Oh, there goes gravity

Man in Black
Lid

Ongelezen berichtdoor Man in Black » Ma 04 Mei 2015, 17:22

Na intens contact kan het juist fijn zijn even afstand te nemen.
Zelf kan ik dat misschien het best zo uitleggen:
"Ik neem veel gevoelens vam anderen over. Op het moment dat ik dan met iemand veel contact heb en weinig ruimte heb voor mezelf, dan lukt het niet goed om bij mijn eigen gevoel te blijven terwijl dat wel belangrijk is."
Naja, niet helemaal ideale uitleg nog, maar dat is voor mij wel een deel van het waarom.

Ik denk dat je probleem vooral zit in de angst voor verwachtingen. Het belangrijkste is om dan uit te leggen hoe jij in elkaar zit aan hem. Vertel hem hoe de dingen voor jou werken, hoe het voelt, ook als je niet per se weet waarom. Als hij dat dan weet zal hij ook zijn verwachtingen bijstellen naar een beeld wat meer bij jou past.
Daarin zit weer een gevaar dat hij zijn eigen behoeftes negeert, wat ook niet goed is, dus het is fijn als jullie daar met elkaar over kunnen praten. Uiteindelijk is een relatie altijd een beetje concessies doen, maar nooit op de dingen die echt belangrijk voor je zijn. Als dat wel zou moeten dan moet je verder zoeken naar iemand die wat dat betreft meer past.
in elk geval, dat is mijn kijk op relaties een beetje.
Vergeet verder ook niet dat het script dat de maatachappij heeft niet het script is wat jij hoeft te volgen..

Maar tijd voor jezelf is heel normaal ;)
"The door of my heart is open for me, and I have probably some old doorhandles lying around that can open other doors with broken handles,we just need to find the right handles to the right doors"

Man in Black
Lid

Ongelezen berichtdoor Man in Black » Ma 04 Mei 2015, 17:23

En er ligt ook nog een verschil tussen samen iets doen, of samen met elkaar zijn terwijl je je eigen ding doet.
"The door of my heart is open for me, and I have probably some old doorhandles lying around that can open other doors with broken handles,we just need to find the right handles to the right doors"

Cullie
Lid

Ongelezen berichtdoor Cullie » Di 05 Mei 2015, 17:16

Man in Black schreef:En er ligt ook nog een verschil tussen samen iets doen, of samen met elkaar zijn terwijl je je eigen ding doet.

dan hou je de aandacht ook bij jezelf. als ik dicht bij mijn eigen gevoel sta, dan wordt ik niet zo "opgeslokt" door een ander. bij je maag zit je zonnevlecht en dat is waar dingen binnenkomen, is mij wel eens verteld. als ik bij mijn ex thuis was, bij zijn moeder vooral, dan had ik altijd last van mijn maag.
misschien kan je proberen wat meer een evenwicht te vinden tussen alleen zijn en samen zijn. ik gebruik even het eten-voorbeeld: als je een pak koekjes ziet liggen (en je bent gek op koekjes :P), dan wil je het liefst al die koekjes zo snel mogelijk opeten. Heb je dat gedaan, dan zit je (te) vol en hoef je voorlopig niks meer... Da's een beetje uit evenwicht, zegmaar.
droom je?

Astrid
Lid

Ongelezen berichtdoor Astrid » Za 09 Mei 2015, 16:08

wat zijn jullie toch wijze mensen... bedankt jullie. :hartje:

@man in black: kan jij echt tegen andere mensen zeggen dat je gevoelens overneemt van andere mensen? hebben ze daar begrip voor? want dit zou ik denk ik niet durven zeggen tegen die jongen.
want volgens mij is het dat ook wel. ik zat met zo'n zwaar gevoel in mijn hart en keel, maag en elke keer als ik aan hem dacht werd het erger. dus ik denk dat het iets van hem is.

heb vreemdgenoeg nog altijd niet echt zin om hem opnieuw te zien... :( hij zegt 'I'll be waiting' wat al veel te lief is en wat ik niet graag heb (dat hij zogezegd wacht') want dat geeft me wat druk. er is nu een week gepasseerd en ik wil nog altijd gewoon alleen zijn of andere mensen zien maar niet hem. so weird. vind ik zo jammer waarom kan ik niet gewoon blij zijn en vrienden met hem zijn??
maar goed ik zal zo eerlijk mogelijk proberen te zijn en mezelf proberen uit te leggen ook al snap ik het zelf ook vaak niet.
gewoon.. niet teveel koekjes in één keer eten dus. want ik hou idd van koekjes maar nadat ik er teveel heb gegeten.. heb ik er even geen zin meer in..

Man in Black
Lid

Ongelezen berichtdoor Man in Black » Za 09 Mei 2015, 23:03

Ik zeg dat niet tegen iedereen denk ik. Maar als ik goed met iemand overweg kan wel, en daar hebben mensen wel begrip voor. Dat is gewoon hoe het voor mij is vaak. Sowieso zou het dan ook kunnen dat hij jou wel beter begrijpt, omdat hij dat onderdeel dan snapt.

Terug naar “Hooggevoeligheid”