Herinneringen Opslaan

In het algemeen.
Lizazonne
Lid

Herinneringen Opslaan

Ongelezen berichtdoor Lizazonne » Ma 13 Apr 2015, 23:48

Al mijn hele leven sla ik alles op. Elke situatie zit gekoppeld aan geur, beeld, smaak, gevoel, emotie, weer, lichtinval, geluid etc. En al die elementen sla ik op. Ik had vroeger niet echt door dat ik dat zo bewust deed, maar de afgelopen jaren word ik er steeds vaker mee geconfronteerd. Dat houdt bijvoorbeeld in dat ik op een bepaald moment van de dag iets ruik of hoor of zie wat ergens in die berg met herinneringen al eens eerder is voorgekomen. Wat er dan gebeurt is dat ik bij een bepaalde geur die ik nieteens me bewust kan herinneren gelijk weer terugschiet in het gevoel dat ik bij de situatie uit die herinnering had. Ik word dus de hele dag door overladen met emoties die ergens vanuit mn breinarchief komen. Over het algemeen is het best fijn want als de herinnering een goed gevoel met zich meebrengt dan voel ik me daar beter door en als hopelijk toekomstig filmmaker is het fijn dat ik al die beelden en elementen opgeslagen heb, kan analyseren en met elkaar kan vergelijken. Dus ik ben er echt wel blij mee, maar soms is het zo ongelofelijk vermoeiend en brengt het zo veel prikkels met zich mee. Helemaal als er dingen anders zijn dan anders, of het weer een duidelijke omslag maakt ben ik halverwege de dag al helemaal leeg en kapot.
Ik vroeg me af of dit herkenbaar is voor anderen die hsp zijn, of dat ik gewoon een beetje vreemd ben.
En als dit herkenbaar is, wat halen jullie er voor positiefs uit, hoe ga je ermee om en hoe sluit je je ervoor af?

Liefs!

Astrid
Lid

Re: Herinneringen Opslaan

Ongelezen berichtdoor Astrid » Wo 15 Apr 2015, 19:55

volgens mij is het jouw gave, jouw talent :) dingen intens ervaren en die opslaan. het maakt je ziel rijker. dat gevoel heb ik erbij.
zelf kan ik soms ook heel intens genieten van bv mooie wolken, bloemen, kinderen of dieren maar niet zo herkenbaar als bij jou.

Terug naar “Hooggevoeligheid”