Voedsel

In het algemeen.
Rosan
Lid

Re: Voedsel

Ongelezen berichtdoor Rosan » Wo 05 Feb 2014, 15:19

Mjah, suiker is idd niet echt goed voor je. Dat komt vooral omdat de meeste suiker die in producten zoals frisdrank, koekjes, snoep, chocola, brood, ketchup ed verwerkt zit, geraffineerd is. Dat betekent dat alle voedingsstoffen eruit gefilterd zijn zodat er een pure witte suiker overblijft (ruwe rietsuiker is bruin), glucose geheten. Deze geraffineerde suiker kost je lichaam juist mineralen om te verteren. Je krijgt er wel energie van, maar het zijn 'lege' calorieën, er zitten verder geen voedingsstoffen in het product. Vooral in koekjes is dit zo, aangezien dat gemaakt is van tarwe. En tarwe is in de loop van de tijd ook zo bewerkt door de grote voedselmagnaten, dat het ook vrij arm is in voedingsstoffen, zelfs de volkorenvariant. Ook met tarwe heb je het verschil tussen volkoren en witmeel (geraffineerd) waarbij veel voedingsstoffen bij de laatste eruit zijn gehaald en je ook weer 'lege' koolhydraten hebt. Bijv. kamut of spelt, de 'oertarwes', zijn niet zo bewerkt en gemanipuleerd waardoor ze meer voedingsstoffen bevatten.
Het is niet erg om het af en toe te eten, een gezond lichaam kan dit wel hebben. Maar je kan er ook door aan tekorten gaan leiden, en last krijgen van je darmen.

Bovendien heb je ook nog je bloedsuikerspiegel die eronder lijdt. Als je net geraffineerde suiker hebt gegeten, krijg je een energieboost, maar wat daarna gebeurt, is dat je bloedsuiker meteen weer omlaag schiet, en je weer honger hebt. Je hebt eigenlijk geen voedingsstoffen binnengekregen, alleen pure suiker. Als je hier erg last van hebt, kun je zelfs duizelig en slap worden. Dan moet je even wat eten om je weer goed te voelen. De lege koolhydraten en suikers van bijv een snelle jelle of dat soort koeken, doen je snakken naar meer, waardoor je meer koopt, waardoor ze meer aan je verdienen. In je darmflora komt er meer van een bepaalde bacterie 'candida' geheten die zich voedt met suikers en gist en hierdoor kun je erg vermoeid raken en allerlei klachten krijgen.

We hebben suiker wel nodig, vooral als we ineens een prestatie moeten leveren of sporten, maar dan kun je beter producten met ruwe rietsuiker/oerzoet eten, of andere zoetmakers zoals rijststroop, molasses (het spul dat overblijft als rietsuiker geraffineerd wordt, dus heel rijk aan voedingsstoffen zoals ijzer en magnesium), dadelstroop, honing (niet verwarmen, dan gaan de voedingsstoffen weer verloren), kokosbloesemsuiker… of natuurlijk gewoon fruit. Of iets met fruit. Fruitsuikers (fructose) zijn in pure vorm volgens sommige wetenschappers net zo schadelijk als glucose, alleen als je het echt in 'vruchtvorm' eet, krijg je er alle voedingsstoffen van de vrucht bij, waardoor het effect op je bloedsuikerspiegel minder is. Het duurt dan even langer om te verteren en de suikers gaan niet direct naar je lever waar ze omgezet worden in bloedsuikers.

Suiker wordt aan heel veel toegevoegd. Sowieso zit er in frisdranken ALTIJD een vorm van suiker. Dat kan geraffineerde suiker zijn, maar ook bijv. aspartaam, E900, wat volgens veel wetenschappers slecht voor je is (dit zit dus in lightproducten).
Verder zit er in broodjes ook vaak suiker: krentenbollen, mueslibollen, kwarkbolletjes, donker brood wordt vaak donker gekleurd met karamel ipv volkorengranen en ga zo maar door. In potjes (sambal, pesto, pindakaas, soep, salsa ed) is het bijna altijd toegevoegd.

Echt 'suikervrij' eten is een hele klus. Gelukkig hoeft dat ook niet. Als je je er een beetje in gaat verdiepen waar het allemaal in zit en welke vorm van suiker het meest schadelijke is, en je bepaalde dingen gaat mijden, kun je je al een stuk beter gaan voelen. Het begint met weten wat je in je lichaam stopt, eigenlijk doodnormaal om dat te willen weten :P

Zelf eet ik ook regelmatig deze gezondere suikers, alleen combineer ik het altijd wel met iets anders (geen brood met dadelstroop, maar met dadelstroop en notenpasta bijv). Als ik fruit heb gegeten, eet ik zodra dit verteerd is (20 min tot 3 kwartier) meteen iets anders, zodat ik geen last krijg van mijn bloedsuikerspiegel. Ik kan daar zelf wel veel last van hebben, namelijk. Als ik een tussendoortje eet, zorg ik er altijd voor dat hier langer verteerbare koolhydraten of gezonde vetten aan toegevoegd zijn, zodat het langer duurt om te verteren en ik er langdurig energie van heb, bijv een energiereep met noten en pitten, iets met kokos, of iets gemaakt van teffmeel of haver (complexe koolhydraten die dus lang energie geven) etc...
Maar helemaal geen suiker eten houd ik niet vol en dat is ook niet handig… En ook niet lekker :P Pap zonder suiker smaakt naar karton…

Heb me er zelf wel veel mee beziggehouden omdat ik er ook last van kreeg, mijn darmflora was verstoord, en ik kreeg veel bloedsuikerspiegelschommelingen (is dat een woord? :P ) waardoor ik soms dus echt duizelig en slap was… en als ik dan had gegeten juist weer heel slaperig. Nu ik dat zo'n 2 jaar heb gedaan gaat het een stuk beter met me!

Op internet is hier genoeg informatie over te vinden. Succes :)
So enough of this terror, we deserve to know light and grow evermore lighter and lighter

Man in Black
Lid

Ongelezen berichtdoor Man in Black » Wo 05 Feb 2014, 20:07

Ik drink vooral veel water i.p.v. Andere dingen. 1x per dag een glas sinaasappelsap en heel af en toe frisdrank. Ik probeer ook op te letten verder niet te veel suiker binnen te krijgen. Maar zit wel bijna overal in meer of mindere mate in, omdat suiker, zelfs in kleine hoeveelheden, verslavend werkt. Zo blijf je dingen met suiker eten als je miet oplet.

@Rosan, jij weet er wel veel van :). Qua brood probeer ik zelf gewoon volkoren te eten, maar weet daar verder niet zo veel van.
En ik vind chocola te lekker ^^ dat is 1 van de weinige dingen waar ik niet goed vanaf kan blijven.
"The door of my heart is open for me, and I have probably some old doorhandles lying around that can open other doors with broken handles,we just need to find the right handles to the right doors"

Rosan
Lid

Ongelezen berichtdoor Rosan » Wo 05 Feb 2014, 22:18

Haha, ik eet ook wel regelmatig chocola hoor :P En ik neem ook wel eens een koekje met suiker. Ik geloof niet zo in restricties in je voedingspatroon, eten moet vooral ook genieten blijven en als je jezelf dingen gaat verbieden zit je mijns inziens op de verkeerde weg. Maar het is wel goed om er bewust mee om te gaan en goed naar je lichaam te luisteren. Dan ga je vanzelf gezonder eten.

Veel water drinken is ook heel gezond :D En in sinaasappelsap zit ook weer vitamine c. Vooral als het vers is :)

Daar heb je wel gelijk in, dat suiker verslavend werkt. Helaas kun je er niet helemaal zonder, zoals je bijv. wel helemaal zonder alcohol kan. Dus het is een lastige verslaving. Er komt vaak ook wel emotioneel eten bij kijken (en daar maak ik me zelf ook wel schuldig aan), om bepaalde emoties te onderdrukken en dergelijke. Het is de kunst om dat te leren herkennen bij jezelf. Als je het herkent, kun je er iets mee. Soms is het een puur fysieke behoefte, soms een emotionele. Maar eten heeft altijd een emotioneel (en sociaal) aspect. Dat wil ik zelf niet uitsluiten.
Stapje voor stapje kom je zo dichter bij gezondere gewoontes in je voeding. Wat ik wel heb geleerd is om niet ineens van alles te willen veranderen, maar gewoon eens eerst dit proberen, dan weer dat. Bijv 1 fles frisdrank in het weekend ipv twee. Ik noem maar wat. :P
So enough of this terror, we deserve to know light and grow evermore lighter and lighter

Astrid
Lid

Ongelezen berichtdoor Astrid » Do 06 Feb 2014, 15:30

Weet iemand iets over Spirulina of heeft daar ervaring mee? Het zijn algen die vol goede vitaminen enzo zitten en het zou me helpen om wat meer energie te krijgen maar het werkt ook zuiverend en daar kan je dan weer wat ziekjes van worden in het begin...
Weet iemand hier iets over?

Cullie
Lid

Ongelezen berichtdoor Cullie » Do 06 Feb 2014, 18:53

Hm ik heb wel van tarwegras gehoord. Mn vriend neemt dat elke morgen en zegt dat hij zich er echt beter door voelt. Het is zo'n 'superfood'. Ik eet nu regelmatig chia zaadjes en voel me al wel iets beter maar dat kan ook aan de homeophaat liggen haha.
droom je?

Astrid
Lid

Ongelezen berichtdoor Astrid » Vr 07 Feb 2014, 16:24

Haha wat, heb je zo een knappe homeopaat dat je er spontaan beter van word? mag ik zen nummer :wink: ?
en Sprirulina is inderdaad ook een supperfood, ik ben er nu voorzichtig mee begonnen... zien wat het geeft, misschien word ik wel een suppermens!

Rosan
Lid

Ongelezen berichtdoor Rosan » Vr 07 Feb 2014, 19:23

Hey Astrid, ik neem ook af en toe spirulina, bevalt me wel goed en geeft me ook wel energie en ontgifting. Maar ik vind het niet zo lekker :P Heb jij dat niet?
Tarwegras voor ontgifting en energie past beter bij me :) Macapoeder is ook een goede! Krijg je veel uithoudingsvermogen en energie van. Chiazaadjes zijn ook fijn! Veel omega 3 :D
Superfoods zijn geweldig!

Daphne
Lid

Ongelezen berichtdoor Daphne » Za 08 Feb 2014, 09:54

Duidelijk uitgelegd Rosan! :)

Astrid
Lid

Ongelezen berichtdoor Astrid » Za 08 Feb 2014, 18:44

@Rosan, Volgens mij heb ik door die spirulina heel de nacht liggen zweten en ik had heel veel warme en koud vlagen heel de tijd.. supper raar maar dat lijkt me ook wel een ontgiftingreactie. Eerst vond ik spirulina ook niet echt smakelijk maar het went snel vind ik :) en anders meng ik het in men soep hehe. Maca gebruik ik ook! ik heb verzwakte bijnieren wat daar ook een positieve werking op heeft.
vraagje: kan je supperfoods door elkaar nemen? of gebruik je ze om de beurt?

Cullie
Lid

Ongelezen berichtdoor Cullie » Za 08 Feb 2014, 20:16

@Astrid, Haha nee niet bepaald ;) maar ik heb zo'n homeopathische remedie gekregen en hij heeft me wel nuttig advies gegeven :) En volgens mij kan je die 'superfoods' wel door elkaar gebruiken, het is gewoon voedsel met veel nuttige voedingsstoffen. Als je daar teveel van hebt, scheid je dat geloof ik gewoon uit..
droom je?

Shimara
Lid

Ongelezen berichtdoor Shimara » Ma 10 Feb 2014, 12:18

wow ben even weggeweest en t hele topic is tot leven gekomen. interessante info. maar waar kopen jullie dat soort dingen? een biowinkel? of ergens anders? en is de prijs wel leuk?
Takk..

Cullie
Lid

Ongelezen berichtdoor Cullie » Ma 10 Feb 2014, 20:38

Ja in een biowinkel, maar de prijs is niet leuk.
droom je?

Rosan
Lid

Ongelezen berichtdoor Rosan » Ma 10 Feb 2014, 20:59

Ja, superfoods zijn idd wel duur! Vooral tarwegras en spirulina. Macapoeder is ook nog wel redelijk wat geld maar daar kun je ook wel even mee toe.

@Astrid, pfoe, de hele nacht liggen zweten lijkt me niet fijn! Misschien beter een wat lagere dosis nemen?
Grappig dat maca goed op je bijnieren werkt, dat wist ik niet! Die kunnen bij mij ook wel wat ondersteuning gebruiken :)

Je kunt idd gewoon superfoods samen gebruiken, wat Cullie zegt. Het is inderdaad gewoon voedsel, en je kunt niet teveel vitamines innemen, dat scheid je gewoon weer uit. Wel raad ik je aan om niet 's avonds laat nog superfoods te eten, het geeft namelijk veel energie! En dan kan je niet slapen, heb ik ervaren…

@Shimara: ja, superfoods in een natuurwinkel (ook Gezond en Wel, de Tuinen ed).

Nemen jullie ook hennepzaadjes? Ik gebruik die wel vaak, vind ze erg lekker! Vooral door de muesli. Heb er vandaag voor bij de pasta pesto van gemaakt met walnoten, edelgist (een soort hartige smaakmaker die lijkt op kaas, met veel B-vitaminen) en knoflook, mmmm. Ik neem de laatste tijd elke dag iets van lijnzaad, chiazaad of hennepzaad, voor mijn huid is die omega 3 die erin zit erg fijn.

Echt mijn onderwerpje dit :D

Shimara
Lid

Ongelezen berichtdoor Shimara » Ma 10 Feb 2014, 23:22

Ik heb ook wel eens iets gehoord of gelezen over chlorella. Maar weet niet meer wat behalve dat t goed is
Takk..

Rosan
Lid

Ongelezen berichtdoor Rosan » Di 11 Feb 2014, 10:14

Chlorella is vergelijkbaar met spirulina, ook een groene alg :)

Terug naar “Hooggevoeligheid”