Voedsel

In het algemeen.
Want2Believe
Lid

Re: Voedsel

Ongelezen berichtdoor Want2Believe » Ma 07 Mei 2012, 20:57

Ik heb ook supplementen&probiotica; sommige in pilvorm,poeder en een andere als vloeistof.

liesmoozie
Lid

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Di 08 Mei 2012, 12:34

@Daphne en rosan: Nou ja, dan toch een zinktekort xD Op school is mij verteld dat het lucht in de nagel is, hetzelfde als dat witte randje boven je nagel, maar dan lijkt het me dat door een zinktekort de nagel niet goed aangemaakt is ofzo :roll: Nja, ik heb ze ook gehad, nu niet meer :P Mij vertelde ze dat het niets ergs was xD (Maargoed, op school zeggen ze wel meer dingen waarvan ik denk: klopt dat wel 100%? ;) )
A little butterfly tickles my tummy

Tess
Lid

Ongelezen berichtdoor Tess » Zo 10 Jun 2012, 19:10

lottesun schreef:Ik ben vrij kieskeurig. Ik wil het altijd wel proberen, maar ik lust gewoon veel niet.

Herkenbaar. Ik lust op zich het meeste wel, maar als het scherp eten is, met veel kruiden, lust ik het meestal niet.
I am not young enough to know everything

super natural
Lid

Ongelezen berichtdoor super natural » Zo 10 Jun 2012, 21:01

Daphne schreef:Is ook wel zo dorien, het is het idee dat ik misschien stik of dat het blijft hangen terwijl het eigenlijk niet kan... tja. :P Laatst had ik nog geprobeerd om toch het pilletje door te slikken maar ik durf gewoon niet te slikken? En eerder heb ik ook al geprobeerd het pilletje door mijn eten te doen en door te slikken, maar ik blokkeer helemaal als ik wéét dat het pilletje in mijn mond zit. En hoe langer het in je mond zit hoe smeriger het wordt. :P

Hopelijk leer ik het nog een keer, bij deze kelp tabletten kan het geen kwaad om ze plat te stampen. Bij sommige medicatie inderdaad wel, volgens mij geldt dat als er een beschermend laagje om de pil heen zit ter bescherming tegen het maagzuur. Als ik iets voorgeschreven krijg dan vraag ik meestal of het niet in drank vorm is, of dat de capsule open gemaakt mag worden of platgestampt. Tot nu toe kon dat altijd. :)

Ik had daar vroeger ook altijd veel last van. Toen had ik ook nog last van reisziekte en ik had pilletjes daartegen die uitermate smerig waren. Kreeg ik ze niet weg. Verschrikkelijk :P
Maar sinds ik gewend ben geraakt aan het slikken van de pil kan ik ook van die grote visoliecapsules doorslikken en zo. Geen probleem meer. Je moet er niet te veel bij nadenken. Op de een of andere manier moet je jezelf een beetje afleiden of zo en dan heel snel slikken. :P Wat mij ook wel eens geholpen heeft is om mijn tong tegen mijn gehemelte te houden en dan te slikken. Want wat ik zelf vaak had, was dat ik als een soort reflex de pil in mijn mond hield. Als je je tong tegen je gehemelte houdt, dwing je alles wat achter je tong zit je slokdarm in te gaan :P
To conquer whatever challenges me

Vera
Lid

Ongelezen berichtdoor Vera » Wo 20 Jun 2012, 18:31

Hmm... Ik denk niet dat er zoiets is dat elke hsp dezelfde smaakpapil heeft of zo. Het kon zo zijn dat 'smaak explosie's' ons niet zo goed bevallen, zoals erg zuur, pittig of zoet. Sowieso omdat wij dat sneller proeven. Ik heb dit zelf wel, zoet gaat nog wel, maar zodra iets niet meer flauw te noemen valt houd ik altijd een glas water paraat. In de hsp test staat wel; "Ik ben gevoelig voor de effecten van cafeïne." Maar goed, ik kan nog wel een waslijst verzinnen waar we allemaal wel niet gevoelig voor zijn. Maar goed, het is wel waar, bij mij dan.
Hoop dat ik een beetje aangevuld heb, ik heb niet alle post gelezen dus misschien staan er wat puntjes in die al genoemd zijn.

(Ik moet trouwens stoppen om de hele tijd "maar goed" te zeggen, is een excuus om snel te schakelen van onderwerp wat ik nog al eens doe :))
I believe the past shapes us in what we are today!

Birgitta
Lid

Ongelezen berichtdoor Birgitta » Vr 22 Jun 2012, 17:55

Ik lust vrij veel eigenlijk:P Maar ik heb het wel met bepaalde etensluchtjes, als ik bv de geur van bloemkool ruik, heb ik hier bij voorbaat al geen trek meer in. herkenbaar?
Een aantal jaar heb ik mij ook streng gehouden aan het volgen van een dieet(heb spastische darm) maar merkte idd ook door die eentonigheid van steeds maar hetzelfde te moeten eten, dat ik dat op een gegeven moment niet meer weg kreeg. Nu wissel ik heel erg af, dan weer een dagje gezond en dan weer een dagje ongezond en probeer er ook niet meer té veel mee bezig te zijn. Wat ik vroeger wel erg deed.
Maar merk wel dat ik soms erg moe kan worden en vermoed toch dat, dat door de suikers komt die in zoveel producten zitten gepropt:( En ik zou toch ook wel als extraatje af en toe wat producten willen uitproberen bij zo'n natuur winkeltje, misschien dat die meer energie oppeppend zijn:P
I don't wanna stay in love with my sorrow, i'm gonna let it go.

Rosan
Lid

Ongelezen berichtdoor Rosan » Za 23 Jun 2012, 10:48

Ik zit op dezelfde weg, Birgitta. Ik eet soms ongezond, soms gezond. Ik kan niet meer de motivatie opbrengen om te diëten. Ik denk ook dat ik geen voedsel kan eten dat NIET op een of andere manier mijn lichaam belast... Zonet stond ik voor de keuze brood/fruitsmoothie, maar het gaat allebei gisten in mijn darmen, dus het maakt niet uit. :roll:

Ben wel op mijn bloedsuikerspiegel aan het letten. Ik voel me duizelig als ik te lang niet heb gegeten, en heb voorheen altijd geprobeerd zo weinig mogelijk tussendoortjes te nemen omdat dat onderdeel was van mijn dieet. Maar nu eet ik minder in één keer, en vaker. Bevalt me goed :) Het past beter bij me. Ik sta mezelf ook meer koolhydraten toe, al eet ik bij elke maaltijd wel wat groente en genoeg eiwit/vet, zodat het in balans is. Merk het wel meteen aan mijn gewicht :|

Ook zorg ik ervoor dat ik elke dag superfoods eet: tarwegras, algen, stuifmeel, gojibessen, moerbeien. En veel omega 3-vetten. Dan moet het wel goedkomen...
So enough of this terror, we deserve to know light and grow evermore lighter and lighter

Atmosfeer
Moderator

Ongelezen berichtdoor Atmosfeer » Do 16 Aug 2012, 13:12

Ik ben weer aan het opletten met wat ik eet (in de hoop dat ik me dan weer wat gezonder voel). Geen melk (alleen oude kaas), minder suiker, veel water, geen caffeïne, minder vet en minder vlees. Lukt allemaal best goed, maar het zorgt wel voor hoofdpijn in de avond. Ik voel me altijd zo top als mijn lichaam zich ontgift :roll: Gelukkig weet ik dat ik me achteraf veel beter voel :)
La vita rischierò per viverla di più

HSPER
Lid

Ongelezen berichtdoor HSPER » Di 21 Aug 2012, 22:45

Ik was ook op mijn voeding aan het letten.. Maar deze week is het een beetje weggezakt.. Teveel frisdrank, teveel snoepjes en zo kan ik nog wel ff doorgaan.. Ik merk het ook aan mijn gedrag.. Ik moet volgende week echt weer ff omschakelen..

Maudieee
Lid

Ongelezen berichtdoor Maudieee » Di 21 Aug 2012, 23:23

Hmmm, mijn eetpatroon is best ingewikkeld haha. Veel water drinken lukt sowieso niet, dan blokkeert mijn lichaam helemaal, terwijl water juist een zuiverende werking zou moeten hebben. Verder eet ik niet echt ongezond. Ik eet alleen heel weinig. Veel yoghurt en bruin brood, ik moet vezels hebben anders gaan mijn darmen protesteren. Als ik lunch, eet ik als avondeten maar een half bord, sla ik de lunch min of meer over eet ik een gewone portie avondeten. Het is niet zo gezond, maar meer kan mijn lichaam op dit moment niet aan. Ik probeer ook zo min mogelijk vlees te eten, maar dat komt meer omdat ik het gewoon niet lekker vind. Bij een barbecue is eigenlijk de enige gelegenheid dat ik echt vlees eet, ookal beperk ik me zelfs dan vaak tot de vis.

Verder zo min mogelijk suiker, weinig frisdrank, sowieso geen koolzuurhoudende dranken. Wel veel vruchtensap of liever nog versgeperst. En op het moment fan van puur cranberrysap, al is het maar tegendeel blaasontstekingen!

Snoep eet ik over het algemeen nauwelijks, af en toe wel een vezelrijk koekje als tussendoortje. En als ik echt wil snoepen zijn dat vaak nootjes of een stukje chocolade.

Op zich eten we niet zo ongezond, maar mijn lichaam kan redelijk veel hebben en ik lust dan ook erg veel dingen.
Fall seven times, stand up eight

Daphne
Lid

Ongelezen berichtdoor Daphne » Wo 22 Aug 2012, 09:53

Ik merk dat ik de laatste tijd een beetje aan het zondigen ben van mijn dieet. Chocopasta op mijn brood en koekjes die ik niet mag. Ik kan geen weerstand tegen ze bieden. :P

Ik vind het vreemd dat artsen en anderen zeggen dat bijv. zuivel en volkoren producten goed zijn. Iedereen reageert anders op voedsel. Sinds ik geen zuivel meer neem en glutenvrij eet heb ik minder last van mijn darmen. Zuivel producten kunnen de darmen verslijmen en gluten kunnen de darmen irriteren. Vroeger had ik veel meer last van buikpijn waarop ik honderdduizend keer naar de dokter geweest ben die het een prikkelbare darm noemde en vertelde dat ik volkoren producten moest gebruiken.

Terwijl mijn dieetiste juist afraad zuivel te nemen en liever geen gluten en tarwe, omdat gluten alle slijmvliezen irriteren. Door haar advies is het gerommeld in mijn darmen verbeterd en door het advies van de homeopaat om geen nachtschade producten (aardappelen, tomaat etc.) meer te eten is het nog verder verbeterd. Terwijl er toch altijd wordt gezegd dat tomaat gezond is, voor mij is het een grote boosdoener geweest die mij veel maag/darmklachten gegeven heeft en de kriebel in mijn keel veroorzaakt heeft. Andere mensen kunnen niet tegen bepaalde soorten fruit en groente, terwijl het allemaal zo "gezond" is. Wat voor de een geldt hoeft voor de ander niet te gelden wil ik hiermee zeggen. :)

Het is niet op jou gericht trouwens, Maudieee. :) Gewoon even in het algemeen omdat ik echt pissig kan worden om dit soort dingen. Net zoals Light producten zogenaamd beter zouden zijn, en het "Ik kies bewust" logo dat op ongezonde producten staat. Als je dingen met mate eet kan het niet zo heel veel kwaad, maar volgens mij zijn er echt mensen die denken "Er staat een gezond logo op dus laat ik het maar lekker eten want het kan geen kwaad". :P

HSPER
Lid

Ongelezen berichtdoor HSPER » Wo 22 Aug 2012, 16:48

Haha Daphne, ik ben het helemaal met je eens, iedereen denkt gelijk als er zo'n logo op zit dat het goed is:p! Even over dat zuivel, Als je dat helemaal niet neemt, krijg je toch ook sneller botontkalking? Ik ben met je eens dat je niet teveel zuivel moet nemen, ik probeer dat ook te minderen, maar helemaal niet meer is volgens mij ook niet goed..

liesmoozie
Lid

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Wo 22 Aug 2012, 17:03

@Daphne: ben het met je eens! Dingen die gezond voor je zouden moeten zijn blijk je achteraf niet goed tegen te kunnen. En artsen gooien het vaak gewoon op prikkelbare darm. Bij mij ook, terwijl ik het idee heb dat ik ergens niet goed tegen zou kunnen, maar zou niet weten wat..
Ik was al 2 keer naar de dokter geweest, toen kreeg ik van die vezelzakjes mee. Die werkten prima, maar had nog steeds last. Ik terug, zei hij dat ik mijn eetpatroon moet veranderen etc. Veel water, veel groente en fruit, en bewegen. Alsof ik dat al niet deed... En daarna kreeg ik van die zakjes Molaxole, supervies goedje, een soort laxeermiddel. Als iets slecht voor je darmen is, is dat het wel! Heb het ook maar 2 keer gebruikt ofzo, toen het niet anders kon.
Verstopping heb ik nog wel, maar gaat nu beter. Ik drink meer, ik denk dat het daaraan ligt. (Minimaal 0,5 liter water naast wat ik tussendoor drink, dus kom ik uit op +/- 1 liter) Dit is voor mij nu genoeg, omdat ik geen verschil merk ik ik nu 1 of 2 liter drink, en me nu goed voel.

En snoepjes.. Ik heb er net weer niet vanaf kunnen blijven. Wat ik wel voor instelling heb, met name s'avonds. Eerst pak ik iets gezonds (fruit, snoepgroentes, volkoren cracker) en dan pas iets lekkers als ik honger heb. In de vakantie was dat wel een ramp.. Dan was het elke avond iets lekkers, heb me steeds opgeblazen gevoeld omdat ik ook bijna geen fruit at.. pfff. Maargoed. Nu let ik beter op wat ik eet.
En nu staat de zwitserse chocolade op tafel, mmmmmmmmmmmm. Maar ja, of ik eet het niet en ik heb er niet van kunnen genieten (als het op is kunnen we geen nieuwe halen, het komt nl uit zwitserland) of ik eet er af en toe eentje en geniet er intens van :oops:

Oja lightproducten zijn (op langere termijn) zelfs veel slechter voor je dan gewone producten! Die kunstmatige zoetstofjes blijven in je lever hangen, terwijl je gewone suikers weer verbrand.
En dat logo... Was een keer bij kassa ofzo, gingen 2 mensen apart van elkaar winkelen bij de AH, de 1 moest letten op het klavertje 4 logo van de AH, de ander op het ik-kies-bewust logo. De 1 kwam met gezonde producten terug (was klavertje 4) en de ander met friet, majo enz. (moesten een diner ofzo samenstellen.) Ja daag! xD

Ik eet ook yoghurt met cornflakes in de ochtend. maar heb er geen last van. en in de avond als toetje. Verder drink ik geen melk, etc. En zo heel veel eet ik het niet. Ik kende wel iemand die steeds haar arm brak, maar die kreeg ook helemaal geen zuivel binnen, dat risico heb je wel. (Maar je kan ook apart calcium innemen :) )

Wow lang verhaal :P
A little butterfly tickles my tummy

Atmosfeer
Moderator

Ongelezen berichtdoor Atmosfeer » Do 23 Aug 2012, 11:45

Light producten zijn niet gezond. Ik vind ze meestal nog eens niet lekker ;)
HSPER schreef: Even over dat zuivel, Als je dat helemaal niet neemt, krijg je toch ook sneller botontkalking? Ik ben met je eens dat je niet teveel zuivel moet nemen, ik probeer dat ook te minderen, maar helemaal niet meer is volgens mij ook niet goed..

Ik word ziek van melk...alleen af en toe bepaalde kazen (oude kaas, feta, geit of mozzarella) dat overleef ik wel. Ik heb geen last van mijn botten of zo, maar ik gebruik wel regelmatig rijstemelk en daar zit vaak calcium aan toegevoegd en anders kun je ook nog pillen slikken, dat heb ik ook een tijdje gedaan :)
La vita rischierò per viverla di più

super natural
Lid

Ongelezen berichtdoor super natural » Do 23 Aug 2012, 14:00

Calcium zit geloof ik ook gewoon in volkoren producten. Alleen zit je dan weer met gluten.
To conquer whatever challenges me

Terug naar “Hooggevoeligheid”