Vertellen aan vrienden/vriendinnen

In het algemeen.
Fenne
Lid

Vertellen aan vrienden/vriendinnen

Ongelezen berichtdoor Fenne » Wo 11 Apr 2012, 20:28

Hallo allemaal
Als iemand dit leest, ik heb een soort van vraagje:
ik ben 13 en weet sinds een maandje of twee dat ik HSP ben. Ik heb het geluk dat mijn vader het ook is (HSP bedoel ik), dat scheelt echt enorm, maar verder snapt bijna niemand het. Ik heb het verteld tegen een vriendin, maar die dacht meteen dat ik geesten zag of zo (wat niet zo is). Ik zou het wel beter uit willen leggen, maar ik heb zelf geen flauw idee wat ik nou eigenlijk is en hoe ik dat moet vertellen! Kan iemand het me beter uitleggen, want als ik het mijn vader vertel dan snap ik er nog minder van.
Verder vind ik het, met name denk ik omdat ik niet echt weet wat ik ben/heb, moeilijk om te accepteren. Ik denk heel vaak aan de negatieve dingen, en het lukt me maar niet om positieve punten te zien...
Ik heb hierop gegoogled, maar dat hielp niet echt; ik kwam op allerlei sites voor volwassenen en uiteindelijk op deze site dus ik dacht: misschien kan iemand hier me helpen? want ik zou het fijn vinden als mijn vriendinnen weten waarom ik soms een beetje stiller ben
Sorry voor de lange post ;-)
xx

EskeGirl
Lid

Re: Vertellen aan vrienden/vriendinnen

Ongelezen berichtdoor EskeGirl » Wo 11 Apr 2012, 20:50

Ten eerste, welkom Fenne :).
Het is allemaal heel lastig, ik weet nu sinds november dat ik HSP ben, 4/5 maanden dus. Je leert, als je je er bewust van bent, gaanderweg wel wat je wel en niet kunt doen.
Ik vertel meestal dat ik niet goed tegen drukte kan (of dat ik snel overprikkeld raak), dat ik gevoelens over kan nemen en niet van grote groepen houdt. Je moet er zelf mee om leren gaan, iedere HSP is uniek, en daardoor is het voor iedere HSP anders.

Ik heb zelf een stukje geschreven op hyves om het uit te leggen, misschien helpt dat je:

Ik krijg wel eens de vraag. Waarom ik niet tegen drukte kan? Kan dat eigenlijk sowieso wel? Ja.
Zoals de een slimmer is dan de ander, zijn wij HSP (Hoog Sentitieve Personen) gevoeliger dan de andere. HSP is geen stoornis. Het is simpelweg een karaktertrek, met zijn voor en nadelen.

Hooggevoeligheid is een eigenschap van het zenuwstelsel in combinatie met de hersenen. Ongeveer 20% van de bevolking is hooggevoelig. Het is waarschijnlijk een erfelijke eigenschap, die evenveel voorkomt onder mannen als vrouwen.

Het is heel moeilijk uit te leggen wat er gebeurd als je geen HSP'er bent. Onze belevingswereld is anders. Een HSP is meer dan gemiddeld gevoelig voor indrukken en prikkels en merkt meer signalen en details op. Alle indrukken worden uitgebreider en intensiever gefilterd dan bij de gemiddelde mens. Wat anderen normaal vinden zoals mensenmassa’s of harde muziek, kan voor HSP’s al snel te veel zijn; zij raken dan overprikkeld door letterlijk een teveel aan (sterke) prikkels.

Kenmerken zijn onder andere:
-Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
-Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
-Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
-Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
-Voelen stemmingen en sferen goed aan
-Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
-Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
-Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
-Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
-Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
-Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
-Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven
-Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
-Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen

Esmée
If you are lucky enough to be different, don't ever try to change it

Fenne
Lid

Ongelezen berichtdoor Fenne » Wo 11 Apr 2012, 21:32

Dankjewel! Goeie uitleg :D

dorien
Lid

Ongelezen berichtdoor dorien » Wo 11 Apr 2012, 21:45

Heeii..
Ik weet al lang dat ik hsp ben..
Maar ik heb het pas een klein maandje geleden aan mijn vriendinnen verteld.
Ik vond het ook lastig om goed uit te leggen. De een begrijpt het wel, de ander niet. Dat is dan maar zo.
Ik heb samen met mijn vriendinnen de hsp test gedaan.. die zie je hierboven ook als linkje staan.
Ik heb het voorgelezen, en toen hebben zij antwoorden gegeven. Er zitten misschien wel een paar vreemde vraagjes in, en het is ook niet 100% zuiver, maar het geeft wel een beetje de kenmerken van hsp. De punten geven aan hoe vaak je 'ja' geantwoord hebt.
Nadat mijn vriendinnen de test gedaan hadden, heb ik hen verteld wat de scores waren, en dat ik een hoge score had vergeleken met hen.
Toen heb ik nog een beetje hsp uitgelegd.. want we waren mooi op het onderwerp.
Nu weten ze dat ze zich geen zorgen hoeven te maken als ik een keertje stil ben.

Deze manier is mij goed bevallen.. je kan er misschien gebruik van maken. Wacht ermee tot je er klaar voor bent. Maar maak er ook geen groot probleem van, dan ga je er alleen maar tegen op zien.
Succes. :D.
I hate the world for making me lose you.
I love the world for letting me know you.

Fenne
Lid

Ongelezen berichtdoor Fenne » Vr 13 Apr 2012, 22:27

@dorien
Dat is wel een heel erg goed idee!

xStrawberry
Lid

Ongelezen berichtdoor xStrawberry » Ma 23 Apr 2012, 07:07

Als ik jou was zou ik het niet vertellen.
Wil je niet bang maken, maar al mijn vriendschappen zijn hierdoor kapot..
There is nothing wrong with loving who you are, cause he made you perfect babe! - Born this way, Lady GaGa

Esther
Lid

Ongelezen berichtdoor Esther » Ma 23 Apr 2012, 09:41

Ik zal het alleen vertellen aan mensen die je kan vertrouwen.
Sancta Terra

dorien
Lid

Ongelezen berichtdoor dorien » Ma 23 Apr 2012, 09:45

idd. alleen de mensen die je vertrouwd. waarvan je zeker weet dat het beter voelt als je iets verteld. en dat ze het zullen begrijpen.
I hate the world for making me lose you.
I love the world for letting me know you.

Buddy
Lid

Ongelezen berichtdoor Buddy » Wo 25 Apr 2012, 18:12

ja precies ik heb dat ook :)
Anderen begrijpen is Kennis .. jezelf begrijpen is verlichting

Terug naar “Hooggevoeligheid”