hsp en school

In het algemeen.
sophie
Lid

hsp en school

Ongelezen berichtdoor sophie » Wo 15 Feb 2012, 23:11

Hee iedereen!

Ik ben er sinds een tijdje achter dat ik hsp ben, en het zou moeten opluchten maar dat is niet echt het geval... Vooral op school heb ik echt last van mijn gevoeligheid, en Ik maak me druk om zoveel dingen dat het me soms gewoon teveel wordt en ik me ziek meld. Ik weet dat het niet echt een ideale oplossing is maar soms weet ik gewoon even geen betere oplossing. Ik heb 's ochtends soms echt een kûtgevoel, en dan weet ik gewoon dat het die dag niks gaat worden. Als ik dat heb doe ik alsof ik ziek ben en ga ik niet naar school.. Ik houd echt niet van zwak gedoe en ik laat me niet snel kennen, maar de laatste keer dat ik met zo'n 'gevoel' naar school ging, werd het op school alleen maar erger en heb ik in de wc's een halfuur staan huilen en ben ik alsnog naar huis gegaan. Normaal huil ik bijna nooit en zeker niet in het openbaar (ik weet dat huilen op kan luchten, maar voor mij voelt het als een teken van zwakte en ik voel me al kwetsbaar genoeg).

Ik heb dit eens in de zoveel weken, en de afdelingsleider zit nu de hele tijd op me te letten, vooral als ik weer een dagje (of langer) ziek ben geweest. Hij ging laatst ook helemaal vragen of er iets aan de hand was en of ik wel genoeg at enzo (ik ben trouwens niet mager ofzo, gewoon normaal gewicht voor een meisje van 16), en ik voel gewoon dat hij nu naar me kijkt als 'het meisje dat altijd ziek is en haar huiswerk nooit maakt'(weer een ander verhaal:p).

Maargoed dat ff ter zijde, ook als ik geen slechte dag heb vind ik school echt vreselijk.. Ik heb een paar hele leuke vriendinnen die ik vertrouw, en nog wat andere mensen waar ik mee omga, maar het kost me gewoon moeite om de dag door te komen. Ik zie heel snel aan mensen wat ze denken en ik lees heel makkelijk lichaamstaal af (wat meer van jullie waarschijnlijk hebben), en ik voel me vaak ongemakkelijk omdat ik kan 'voelen wat zij voelen'. Ik zie dus ook wanneer iemand om me geeft, en wanneer ze doen alsof maar het ze eigenlijk weinig kan schelen. Ik wil heel graag dat mensen me mogen, en ik heb constant een soort strijd met mezelf om die persoon te zijn, maar toch ben ik niet tevreden. Ik ben teveel bezig met anderen 'aflezen', en ik kan dus eigenlijk niet goed mezelf zijn op dat moment. Vaak ontwijk ik bepaalde mensen terwijl die me niks hebben misdaan omdat het vaak voor stress zorgt (mogen ze me wel of niet.. kom ik wel goed over, etc.), en eigenlijk ben ik best onzeker, maar zo wil ik niet overkomen. Ik probeer altijd spontaan en vrolijk te zijn, maar ik kan het de laatste tijd gewoon niet meer opbrengen om zo te zijn.. Terwijl ik het wel graag wil.

Ik ben nu trouwens 2x naar een hsp coach geweest, en ik heb een intakegesprek gehad.
Ik krijg dus vanaf nu coaching van haar, maar ik heb nog niks 'geleerd' zegmaar en ik vraag me echt af of ik er ooit normaal mee om kan gaan.

Heeft iemand misschien tips om de dag beter door te komen?

xx Sophie

Daphne
Lid

Re: hsp en school

Ongelezen berichtdoor Daphne » Do 16 Feb 2012, 11:54

Dit ben ik ten voeten uit toen ik nog op school zat. Als je je coach dit verteld (hebt) zal hij of zij de komende tijd vast veel tips en trucs geven. Ik dacht maar zo: Beter her en der een dagje missen dan zoveel spanning opbouwen dat ik een hele week of langer mis. Jammer genoeg dachten school en leerplichtambtenaar daar anders over.

Probeer zo goed mogelijk af te sluiten voor anderen en goed gegrond te blijven. Probeer met je aandacht bij jezelf te blijven en niet constant op anderen te letten, anders verlies je je energie aan ze. Als het mij even teveel werd ging ik naar de wc, zodat ik even mijn benen kon strekken en rustig kon worden. :)

Esther
Lid

Ongelezen berichtdoor Esther » Do 16 Feb 2012, 16:41

Ik herken heel erg wat jij hebt. Maar probeer je niet al te vaak ziek te melden he, krijg je altijd dat gezeik :wink:
En zoals Daphne het zegt, ga gewoon naar de wc als het teveel wordt en probeer goed af te sluiten.
Ik hoop dat die coach je goed kunt helpen en je beter voelt op school:)
Sancta Terra

Valerie
Lid

Ongelezen berichtdoor Valerie » Do 16 Feb 2012, 21:30

Ik moet toegeven dat ik soms ook meer "ziek" ben dan nodig zou zijn. Ik ben het slechte voorbeeld, dit is NIET de bedoeling en ik doe er nu alles aan om toch te gaan.
Als het dan even moeilijk gaat durf ik me inderdaad ook in de wc even gaan opsluiten. Of gewoon even naar buiten gaan of alleen naar een ander klaslokaal gaan langs een andere route? Dat kan echt opluchten!

Succes x
It all goes through my head over and over again.

xStrawberry
Lid

Ongelezen berichtdoor xStrawberry » Wo 29 Feb 2012, 14:37

Overleg anders even met je school?
Muziek luisteren kan ook helpen..

Succes xxx
There is nothing wrong with loving who you are, cause he made you perfect babe! - Born this way, Lady GaGa

dorien
Lid

Ongelezen berichtdoor dorien » Za 03 Mar 2012, 21:12

ik herken dit echt super erg..!
ik werd ook steeds helemaal ziek. ik heb een leraar op school waar ik altijd terecht kan als ik niet lekker ben, maar ik moet ook eerst zelf regelen.
ik ben soms wel een uur weggebleven, maar daarna gewoon weer naar de les gegaan. gelukkig vroeg mijn klas niet zo veel.
om wat rustiger te worden moet je minstens de klas uit. ga naar de 'wc'.! dat kan al als je je nog redelijk rustig voelt, maar de spanning wel op voelt komen.
het beste is eigenlijk om even de school uit te gaan. ik weet niet of dat bij jóu kan.
gewoon even rustig een rondje lopen, adem halen en je gedachten op iets leuks zetten.
je kunt in de les zitten en tegen jezelf zeggen, als ik over 15 minuten nog zo overprikkeld ben ga ik even weg. meestal is het dan al weer beter.
focus je aandacht op iets, waar je mee bezig bent bijvoorbeeld. zo kan je je afsluiten voor de prikkels uit je je omgeving.
ga andere mensen bekijken in de les. wat zijn ze aan het doen.. waar praten ze over. soms echt grappig om te zien wat er wel niet tijdens een les gebeuren kan hoor!

je berichtje was alweer van twee weken geleden. ik hop dat het al een beetje beter met je gaat.
I hate the world for making me lose you.
I love the world for letting me know you.

Terug naar “Hooggevoeligheid”