Is dit dan overprikkeling?

In het algemeen.
MinoesPoes
Lid

Re: Is dit dan overprikkeling?

Ongelezen berichtdoor MinoesPoes » Di 14 Feb 2012, 00:08

Hoi Hoi,

Ik herken wel veel van wat jullie zeggen. Ik denk dat ik het afgelopen jaar wel zwaar overprikkeld was. Teveel dingen meegemaakt en er kwam steeds maar meer bij wat ik niet meer op tijd kon verwerken. Waardoor ik dus inderdaad heel vaak erg moe was soms al net nadat ik opgestaan was en een korte wandeling gemaakt had. Dan kwam ik buiten adem thuis en moest ik gewoon een paar uur uitrusten en het liefste wilde ik gewoon weer gaan slapen omdat ik zo moe was. Ik kon daarover erg boos op mezelf worden. Ook mede omdat mijn omgeving zei dat er echt iets mis met me moest zijn. In supermarkten winkels etc. heb ik ook dat ik heel snel erg moe wordt. Ik voel me dan slap, gedesorienteerd, duizelig hongerig en denk flauw te gaan vallen. Het is dan de kunst om weer net op tijd naar me auto toe te sprinten en de drukte te ontvluchten.

Op een gegeven moment kreeg ik ook paniekaanvallen en huilbuien terwijl ik eerder nooit huilde eigenlijk.
Tegenwoordig heb ik het ook vaak heel erg koud. Maar dan ook ijskoud... Hebben jullie dat ook? Ik zat soms op school vaak eigenlijk met jas aan. Laatst was ik ergens en ik wilde zelfs me handschoenen en sjaal omhouden. Heb geprobeerd mijn handschoenen uit te doen, maar ik voelde allemaal koude stromingen door mijn handen heen gaan. ZOoooow koud!

Dit hoort er niet bij hoor maar wat ik me ook afvroeg.. zijn er meer mensen die vaak een schok krijgen van dingen in huis of het aanraken van je auto? Ik heb daar echt veel last van.
En soms krijg ik echt behoorlijk pijnlijke schokken.

Ik voel me nu eindelijk in een positieve spiraal omhoog en begin mijn HSP te accepteren en elke dag zie ik stukje bij beetje steeds meer de goede dingen ervan in :-)
Ook durf ik steeds meer mijn eigen dingen te gaan doen en voor mijn eigen mening uit te komen en durf ik eindelijk mezelf te zijn in het bijzijn van andere mensen
hoort dat ook bij HSP zijn? Dat je maar voor een aantal mensen in je binnenste cirkel laat zien dat je jij en jezelf bent. Voor de rest van de wereld speel je toneel en durf je niet te zijn wie je bent.. Iemand daar herkenning mee?

Ik vind het zo fijn om nu mezelf te kunnen zijn!
Ik denk dat ik maar voor nu een eind er aan brei. Ik ben nogal sterk in het maken van lange gedetailleerde beschrijvingen.

Ben benieuwd naar jullie recties!

Liefs and finally Light at the Tunnel

Minoes Poes

Riotto
Lid

Ongelezen berichtdoor Riotto » Di 14 Feb 2012, 17:49

Hay wat goed dat het steeds beter gaat!
Even over die schokken. Ja ik heb het heel erg, ik doe tegenwoordig de auto dicht
door tegen het raam te drukken zodat ik voor de rest niets hoef aan te raken.
Thuis heb ik het ook regelmatig. Zo iritant maar ja.

Ik weet niet of het typisch iets voor hsp is om niet jezelf te zijn bij anderen.
Ik ben wel altijd mezelf maar slik wel behoorlijk wat dingen in bij mensen.
Die dingen zou ik eigenlijk gewoon moeten zeggen maarja daar werken we aan!
Het leven is een feest! Je moet alleen zelf de slingers ophangen!

MinoesPoes
Lid

Ongelezen berichtdoor MinoesPoes » Di 14 Feb 2012, 18:25

Oow wat fijn, die herkenning.

Bedankt voor je reactie.

Archeo
Lid

Ongelezen berichtdoor Archeo » Vr 17 Feb 2012, 00:37

Kan een angst aanval zijn. Controleer je gedachten op dit soort momenten. Overprikkeling kan mogelijk weer een oorzaak zijn voor de vatbaarheid voor angstgevoelens.

fairy-IfeelIT2
Moderator

Ongelezen berichtdoor fairy-IfeelIT2 » Vr 24 Feb 2012, 16:13

Klinkt inderdaad als overprikkeling, maar overprikkeling op een bepaald moment, je hebt ook nog zoiets als overprikkeling door oververmoeidheid, dat is vaker over langere tijd, dus als je over een dag (of aantal dagen) teveel gedaan hebt en dan doodmoe bent.

Om even een klein uitlegje over overprikkeling te geven;
Bij alles wat we doen ontvangen we prikkels, deze komen vaak in de vorm van beeld, geluid, geur, smaak, en gevoel, dus je krijgt ze vaak binnen via je zintuigen. Sommige prikkels zijn heftiger dan anderen, hsp'ers ervaren veel prikkels vaak als zwaarder dan anderen. Wij hebben vaak ook een grens van hoeveel prikkels we aankunnen. Als we er teveel krijgen, of te zware prikkels (bijvoorbeeld herrie, verkeerd licht, iemand die je aanraakt, teveel te zien) dan raken we 'overprikkeld' Dit houdt simpelweg in dat we een teveel aan prikkels hebben gekregen en daardoor zowel fysiek als mentaal moe en niet lekker worden.

Overprikkeling op een bepaald moment heb je vaak als je op drukke plekken bent, een overdosis drama of stress over je heen krijgt, in een electronica-winkel staat etc. Deze vorm kan je voorkomen door die plekken gewoon niet op te zoeken, uit de weg te gaan. Vaak kan je er wat beter tegen als je je lekker voelt die dag.

Overprikkeling over langere tijd komt vaak door een tekort aan rust, als je geen tijd voor jezelf hebt genomen. Bijvoorbeeld als je met familie op vakantie bent en dus 24/7 samen bent, of als je toetsweek hebt en alleen maar aan het leren bent. Het uit zich vaak in de vorm van extreme vermoeidheid, langdurig ziekzijn en erbij lopen als een zombie. Dit kan je tegengaan door regelmatig even je dingen aan de kant te leggen en iets ontspannends te doen. Als je er vaak last van hebt kan het slim zijn op iedere dag op een bepaalde tijd een momentje voor jezelf in te plannen.

aanvullingen en/of verbeteringen zijn natuurlijk welkom :P
Hopelijk heb je hier wat aan :)

Edit: Bij die schokjes denk ik eerder aan gewoon wat statische electriciteit die zich ontlaad, niets bijzonders, wel is dit natuurlijk ook een prikkel, en een best heftige, vooral voor hsp'ers. Ik kan niet echt bedenken wat je eraan zou kunnen doen.
I Dare You To Move

Rosan
Lid

Ongelezen berichtdoor Rosan » Zo 01 Apr 2012, 18:42

Valerie, hoe is je ademhaling als je vieze luchtjes ruikt? ;)

Je verhaal klinkt namelijk alsof je zuurstoftekort hebt. Lijkt me ook logisch, als je iets vies ruikt...
Maar de duizeligheid, bleek worden, alles wat je beschrijft klinkt zo. Ik herken het, want als ik fiets tussen de uitlaatgassen merk ik dat ik mijn adem in houd, en dan voel ik me ook overprikkeld worden.
Even ergens anders naartoe gaan waar je het niet meer ruikt en diep ademhalen, zo diep mogelijk in je buik tot aan je liezen inzuigen, en dan heel snel uitademen. Dan ga je helemaal tintelen en voel je weer een ander soort lichtheid die aangeeft dat je cellen allemaal zuurstof krijgen, is niet schadelijk, gewoon doorademen, rustig aan.

Hoop dat je hier iets aan hebt! (en dat het nog leest, is alweer een tijdje geleden)
So enough of this terror, we deserve to know light and grow evermore lighter and lighter

Terug naar “Hooggevoeligheid”