Gevoelens van andere voelen, hoe ermee omgaan?

In het algemeen.
EskeGirl
Lid

Gevoelens van andere voelen, hoe ermee omgaan?

Ongelezen berichtdoor EskeGirl » Vr 16 Dec 2011, 18:20

Hoihoi,

Ik weet sinds een paar weken dat ik HSP'er ben, en van alles valt op zijn plek voor mij. Ook waarom ik zo meeleef met verdriet van andere, en waarom ik me soms ineens verdrietig of boos, chagrijnig ect. voel.

De laatste tijd merk ik er meer van. Ik krijg dan een onverklaarbaar gevoel. Zoals vandaag weer. Ik ben even om me heen gaan kijken, en vond uit dat ik het gevoel van een jongen voelde waarop de leraar (onterecht) boos was geworden. Daarvoor had ik natuurlijk al zitten kijken naar die jongen toen de leraar boos was, als iedereen.
Ik zag het aan zijn lichaamstaal en vergelijk mijn gevoel, en het klopte met elkaar.
Zo heb ik nog wel meer voorbeelden.
En het gebeurd meestal als ik die persoon observeer.

Vaak zijn het negatieve gevoelens als verdriet of boosheid die ik overneem, soms ook blije gevoelens, maar die minder vaak.

Maar hoe moet ik ermee omgaan? Ik weet dan soms wat er is met mensen. Dan vraag je voorzichtig 'is er iets?'. Nee, zeggen ze dan, maar je weet dat er wel iets is. En soms ook wat.

Wat kan je ermee doen? En hoe kan je je ervoor afsluiten? Het is natuurlijk best vermoeiend, en dan voel je dingen die niet eens van jou zijn.

Bedankt voor het lezen,

Esmée
Laatst gewijzigd door EskeGirl op Vr 16 Dec 2011, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
If you are lucky enough to be different, don't ever try to change it

Buddy
Lid

Re: Gevoelens van andere voelen, hoe ermee omgaan?

Ongelezen berichtdoor Buddy » Vr 16 Dec 2011, 19:14

ey ik kan je wel beetje helpen ..ik heb namelijk het aleen maar
ik accepteer het vaak ..kijk als je een gevoel heb wat je niet kan plaatsen gewoon even laten zitten het verdwijnt dan
het moeilijkste is wel dat je er in mee gaat ..als jij een leuke dag heb gehad en je voeld je bijv erg boos om niks dan kan je al zien dat het niet bij jou is
dus kan je bijv zeggen ...iemand was boos ook raar ik heb een leuke dag :) ...je bent nog jong dus gaat helemaal goed komen als je in de loop van der tijd bewuster wordt van dingen die niet van jou zijn
en je leert ook zo emoties te herkennen...je hoeft niet op alles een antwoord te geven ..dat screenen wat je deed bij je leraar heb ik ook..het aflezen van dingen ..je kan bijv ook even wegkijken of stiekem in je schriftje
een tekening maken
Anderen begrijpen is Kennis .. jezelf begrijpen is verlichting

EskeGirl
Lid

Ongelezen berichtdoor EskeGirl » Vr 16 Dec 2011, 19:16

Bedankt voor je berichtje, hier kan ik zeker wat mee :)

eri
Lid

Ongelezen berichtdoor eri » Vr 16 Dec 2011, 21:25

Buddy schreef: ..je kan bijv ook even wegkijken of stiekem in je schriftje
een tekening maken

haha, doe ik ook altijd :)
mijn boeken staan helemaal vol :)
wel leuk als ik moet leren, dan wordt ik aan alles herrinnerd :)

EskeGirl
Lid

Ongelezen berichtdoor EskeGirl » Za 17 Dec 2011, 00:17

Die tekeningetjes doe ik vaak al.
Dan lijkt het alsof ik niet oplet, maar het is eerder dat ik alles goed opneem, en de overige prikkels glijden er als het ware via mijn pen uit...

HSPER
Lid

Ongelezen berichtdoor HSPER » Za 17 Dec 2011, 12:40

Heel herkenbaar wat je schrijft, in mijn eigen logje heb ik daar volgens mij ook al een hoop over verteld omdat ik daar nog altijd mee worstel..
Het is ook een beetje een knop die je zelf om moet zetten denk ik.. Ik ben zelf een persoon die altijd anderen wil helpen, soms zelfs ten koste van mezelf. En dat maakt het vaak moeilijk om gevoelens van anderen los te laten. Je voelt het, je neemt het over, je kunt er eigenlijk niets mee, maar je wilt er wel wat mee kunnen. Je wilt kunnen helpen..
Ik weet niet of jij dat ook zo ervaart, maar dat is vooral mijn grootste valkuil, en ook de reden dat ik nog altijd vaak gevoelens overneem en niet los kan laten..
Ik ben nu wel aan het inzien dat je niet altijd iedereen kunt helpen, iedereen heeft zo zijn/haar problemen en je kunt niet altijd alles oplossen voor de ander. Soms moet je het aan de persoon zelf overlaten om het op te lossen.. Maar dat is altijd zo makkelijk gezegd:P!
Leren aarden is ook heel belangrijk.. Daar staat ook een hoop over op het forum, ik kan je zelf niet helemaal goed vertellen hoe het moet, maar er zullen hier vast een hoop mensen zijn die dat wel weten:)! Zo kun je je ook afsluiten voor de emoties van anderen. Door een denkbeeldige muur om je heen te bouwen geloof ik.. Dat doe ik zelf vaak, op momenten dat dingen te dichtbij komen, probeer ik me er van af te zonderen, ik visualiseer dat er een muur om me heen zit die gevoelens van anderen niet doorlaat.. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het werkt bij mij meestal goed:)!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt:)!

EskeGirl
Lid

Ongelezen berichtdoor EskeGirl » Za 17 Dec 2011, 14:55

HSPER schreef:Heel herkenbaar wat je schrijft, in mijn eigen logje heb ik daar volgens mij ook al een hoop over verteld omdat ik daar nog altijd mee worstel..
Het is ook een beetje een knop die je zelf om moet zetten denk ik.. Ik ben zelf een persoon die altijd anderen wil helpen, soms zelfs ten koste van mezelf. En dat maakt het vaak moeilijk om gevoelens van anderen los te laten. Je voelt het, je neemt het over, je kunt er eigenlijk niets mee, maar je wilt er wel wat mee kunnen. Je wilt kunnen helpen..
Ik weet niet of jij dat ook zo ervaart, maar dat is vooral mijn grootste valkuil, en ook de reden dat ik nog altijd vaak gevoelens overneem en niet los kan laten..
Ik ben nu wel aan het inzien dat je niet altijd iedereen kunt helpen, iedereen heeft zo zijn/haar problemen en je kunt niet altijd alles oplossen voor de ander. Soms moet je het aan de persoon zelf overlaten om het op te lossen.. Maar dat is altijd zo makkelijk gezegd:P!
Leren aarden is ook heel belangrijk.. Daar staat ook een hoop over op het forum, ik kan je zelf niet helemaal goed vertellen hoe het moet, maar er zullen hier vast een hoop mensen zijn die dat wel weten:)! Zo kun je je ook afsluiten voor de emoties van anderen. Door een denkbeeldige muur om je heen te bouwen geloof ik.. Dat doe ik zelf vaak, op momenten dat dingen te dichtbij komen, probeer ik me er van af te zonderen, ik visualiseer dat er een muur om me heen zit die gevoelens van anderen niet doorlaat.. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar het werkt bij mij meestal goed:)!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt:)!

Bedankt voor je berichtje :)

Visualiseren ben ik wel bekend mee, als ik echt stress in mijn lijf heb, dan zet ik mijn voeten stevig aan de grond en adem diep uit, en visualiseer dat de spanning via mijn voeten mijn lichaam uitloopt. Het werkt echt, je krijgt een vreemd, zwaar gevoel bij je benen, maar na een paar minuutjes is het grootste deel van de spanning weg, misschien kan ik dit ook gebruiken om gevoelens weg te laten stromen... :).

Riotto
Lid

Ongelezen berichtdoor Riotto » Vr 10 Feb 2012, 21:00

Ik heb hier ook enorm last van. De gevoelens blijfen bij mij ook heel lang hangen
en vaak komt het als een bomslag binnen. Ik heb bijvoorbeeld een tante en nichtje
die depressief zijn die zijn de ene seconde blij en twee seconde later zeer verdrietig.
Erg lastig.

Visualiseren ben ik wel bekend mee, als ik echt stress in mijn lijf heb, dan zet ik mijn voeten stevig aan de grond en adem diep uit, en visualiseer dat de spanning via mijn voeten mijn lichaam uitloopt. Het werkt echt, je krijgt een vreemd, zwaar gevoel bij je benen, maar na een paar minuutjes is het grootste deel van de spanning weg, misschien kan ik dit ook gebruiken om gevoelens weg te laten stromen... .

Ik gebruik dan ook visualiseren alleen heb ik dan kraantjes bij me enkels die ik open zet. Daar stroomt
positieve energie uit. Ik laat dat zo ver stromen dat ik er kopje onder in ga. Dat helpt bij mij behoorlijk
goed.
Het leven is een feest! Je moet alleen zelf de slingers ophangen!

Twinkel
Lid

Ongelezen berichtdoor Twinkel » Vr 10 Feb 2012, 22:45

Ja, zo heeft iedereen weer zijn eigen visualisaties die het beste werken :) . Ben er iig achter gekomen dat je het niet alleen voor je moet 'zien' maar het ook moet voelen, dan werkt het beter.
~~~

EskeGirl
Lid

Ongelezen berichtdoor EskeGirl » Za 11 Feb 2012, 09:08

De laatste tijd leer ik er steeds meer mee omgaan, ook met gevoelens naast me neerleggen. Soms wordt ik overvallen door een onverklaarbaar gevoel, een soort van verdriet, maar net niet... Dat trekt dan na maximaal een kwartier weer weg, zoals de meeste overgenomen gevoelens, alleen dan kan ik me eventjes heel erg ziek voelen.
Ik heb zo mijn manier ontdekt om het gevoel naast me neer te leggen, alleen gevoel van familie of (hechte) vrienden kan ik dat niet, dat is gewoon zo.
Ook als iemand vrolijk is, probeer ik dat gevoel juist over te nemen, wat ik weer als (groot) voordeel van HSP zijn zie :).

Daphne
Lid

Ongelezen berichtdoor Daphne » Za 11 Feb 2012, 10:07

Ik moet ook eens proberen om het vrolijke gevoel van iemand over te nemen. Meestal ben ik een soort van jaloers dat diegene wel vrolijk kan zijn en ik niet, dat maakt het alleen maar dat ik mij slechter voel.

melissa0651
Lid

Ongelezen berichtdoor melissa0651 » Ma 30 Apr 2012, 00:28

Zulke gevoelens heb ik ook altijd. Dat heb ik eigenlijk pas gemerkt toen een jongen die me altijd plaagt
nieuwsgierig vraagt: 'Wat maakt jou in hemelsnaam boos?!' Nu kom ik er pas achter
dat het enige wat me écht boos kan maken met andere mensen te maken heeft.
Gewoon als iemand wordt gepest, verdriet heeft, depressief is enz.
Mij boeit het eigenlijk niet zo veel als ík word gepest of weet ik veel wat
( al ben ik dan wel gekwetst en het gebruikelijke ja )

Terug naar “Hooggevoeligheid”