LaFilleDanse schreef:Ik denk dat het wel kan, estheeer heeft hierboven ook iets beschreven. Misschien niet volledig afsluiten, maar wel afschermen en emoties van anderen van je af kunnen laten glijden. Een goede vriend van mij heeft het zichzelf ook aan geleerd en dat komt overeen met wat esther schreef. Hij zet er een schermpje tussen en stuurt het terug naar de ander. Zelf had ik laatst ook dat ik de hele week lasten van iemand mee kreeg, toen ik eenmaal wist van wie dat was verdween het ook vrij snel, terwijl zijn probleem er nog wel is. Dus doordat ik wist van wie het was, had ik mezelf toch meer afgesloten. (maar ik ben dan inderdaad ook een positief iemand)
Ik weet eigenlijk niet goed of ik me wel af wÃl sluiten. Het voelt ook een beetje als zelfontkenning. Maar niet afsluiten is soms schadelijk voor mezelf en is dus ook zelfontkenning...
Ik vind het wel een fascinerend gegeven, dat de last verdwijnt zodra je weet wat de bron is. Dat voelt ook wel natuurlijk voor me. Daar ga ik maar eens meer mee proberen te doen.
Bewuste en onbewuste zijn inderdaad lastige begrippen (ik gebruik ze misschien te gemakkelijk, alsof ze duidelijk gedefinieerd zijn). Het is niet voor niets dat vooral het onbewuste min of meer in de ban is gedaan door de wetenschap.Dit is nog stof tot nadenkenIk weet nooit zo goed wat ik van het onbewuste vind.. en een bewuste geest kan toch ook bewust zijn van gevoelens? En wat maakt het gevoel de wijzere geest? Ik denk niet dat je voor 1 helemaal kan kiezen, er moet een balans in zijn.
Ik bedoelde niet dat het gevoel de wijzere geest is, maar de onbewuste geest. Gevoelens zijn (denk ik) een communicatiemiddel van je onbewuste naar je bewuste geest (net als dromen (denk ik)). Onderzoeken tonen vrij consistent aan dat mensen die niet al te veel redeneren, niet bewust bezig zijn met een puzzel oplossen, dit veel sneller en beter doen dan mensen die dit wel doen. Dat lijkt erop alsof we door heel bewust te denken en te redeneren, het vermogen van onze onderbewuste geest kortwieken. Daarom denk ik dat ons onderbewuste een veel grotere capaciteit heeft dan onze bewuste geest. Uit hersenonderzoek blijkt ook dat onze bewuste geest helemaal niet de beslissingen neemt, dat de beslissing al veel eerder onbewust wordt genomen, terwijl we wel het idee hebben dat onze bewuste geest het doet. Een hersenonderzoeker verwoordde het zo (waarschijnlijk parafraseer ik): "Onze bewuste geest is niet veel meer dan de persvoorlichter. En dan niet eens een heel goed ingelichte". (Ik heb op mijn blog nog iets geschreven hierover (erg speculatief, maar wel prikkelend (hoop ik).)
Maar goed, naar wat eigenlijk je punt is, in de meeste gevallen klopt wat je zegt volgens mij wel. Gevoel kan als tegenstrijdig, onlogisch en daarmee chaotisch worden ervaren, dat is vanuit de rationaliteit, dat ben ik met je eens. Maar er zijn volgens mij uitzonderingen daarop, het gevoel kan zelf chaotisch voelen en dat is dan gewoon geen prettig gevoel. De situatie uit de openingspost is voor mij er een voorbeeld van. Op dat moment voelde het alsof er in mij heel veel emoties van heel veel mensen tegelijk in mij zaten te vechten om een beetje aandacht. Dat voelde echt chaotisch en dat wil ik nooit meer
Het was niet mijn bedoeling voorbij te gaan aan je ervaringen. Ik was al bang dat het zo zou kunnen overkomen, maar was vergeten dat erbij te typen.
Het gevoel dat je beschrijft herken ik heel goed. Als ik me zo voel, zou ik mezelf het liefst even 'uit' willen kunnen zetten. Een coma van een dagje of twee. Ik merk dat het het best gaat, als ik me er niet tegen verzet. Het verzetten, het conflict met jezelf (willen dat het anders is) kost ontzettend veel energie. Energie die je op zo'n moment juist niet hebt. De chaos accepteren met alle ellendige gevoelens die erbij horen. Er naar te kijken en te luisteren, zonder ervoor te willen weglopen. En vooral niets moeten van jezelf. Maar ik hoop van harte dat je het niet meer hoeft mee te maken.