Bedankt voor jullie reacties, ik heb er zeker wat aan!
Ondertussen denk ik dat mijn overprikkeling (vooral?) kwam door heldervoelendheid, in plaats van hooggevoeligheid. Het was alsof alle mensen van de afgelopen dagen -met al hun gevoel- nog in mijn hoofd zaten. Ik voelde zoveel dingen tegelijk dat ik geen enkel gevoel apart, als geheel, kon ervaren of benoemen. Ik werd er door overstroomd, zonder dat ik het kon bevatten of een plaats kon geven. Mijn eigen gevoel was ik dan ook he-le-maal kwijt! ik was net een zombie en volledig uitgeput.
Dat was dus gister, volgens mij ben ik nog nooit zo overprikkeld geweest.
Vandaag ging het al wat beter, toen ik vanochtend opstond was ik nog wel geprikkeld, ik was nog steeds mezelf niet en kon niet ontspannen,maar ik kon al wel wat meer hebben. Het was weer wat rustiger in mn hoofd, nog wel geërgerd, maar ik stond niet meer op knappen

Dit is voor mij een vrij normaal niveau van overprikkeling. Ik heb lekker wat dingen voor mezelf gedaan en voel me nu weer goed, beetje moe nog, maar wel vrolijk.
-Ik heb vanmiddag geprobeerd te mediteren, maar het ging nog niet helemaal. Ik was nog te geprikkeld en erger me dan als het niet meteen lukt. Ik heb wel vaker pogingen gedaan, maar ik denk dat ik nog een manier die voor mij goed is moet tegenkomen. (Gister deed ik ook al een halfzachte poging tot mediteren en viel ik als een blok in slaap

) Ik ga nu wel weer meer m'n best doen om deze te vinden, want ik merk dat ik echt iets zoek om snel tot rust te komen en te ontspannen (en weer op te laden, dat zou helemaal mooi zijn).
-Op zich heb ik wel geaccepteerd dat ik HSP ben, (ookal twijfel ik nu of ik misschien alleen heldervoeldend ben..), behalve op het aspect van nee zeggen. Tegen anderen kan ik wel goed nee zeggen, maar niet tegen mezelf. Soms vind ik het gewoon stom dat ik de energie niet hebt om leuke dingen te doen die anderen wel doen! Soms heb ik ook pas achteraf in de gaten dat ik overprikkeld was.
-Emoties uiten, daar ga ik eens over nadenken. Meestal zoek ik juist de rust op en wil ik niemand om me heen hebben, maar misschien zou dit wel goed voor me zijn. Gister wist ik bij god niet meer wat ik nou voelde en kon ik nauwelijks praten, maar in andere situaties zou het wel moeten kunnen. Een creatieve manier om in mijn eentje emoties te kunnen uiten zou denk ik helemaal goed kunnen helpen, misschien moet ik daar ook eens naar op zoek gaan.
Nu zit ik dus met heldervoelend-zijn, iemand heeft dit al eerder voor mij gesuggereerd en dit was voor mij een bevestiging daarin. Het zou mooi zijn als ik daarmee iets kan gaan doen, maar daar ben ik nog lang niet. Ik moet me leren afsluiten voor anderen, leren herkennen wat van mij is en wat van een ander. Heeft iemand hier ook tips voor?