Het hardloop topic

Voor alles wat niet direct met hooggevoeligheid te maken heeft.
Gebruikersavatar
Daphne
Lid
Berichten: 1839
Lid geworden op: Zo 03 Jul 2011, 19:14

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor Daphne » Do 01 Nov 2012, 12:23

Mooi zo. :) Die pijn is vervelend ja, ben bang dat het alleen maar erger wordt zodra het nog kouder begint te worden.

Ik heb nu enorme spierpijn in mijn kuiten, ik wil de oefeningen van liesmoozie ook wat vaker doen maar vaak schiet het er bij in.

liesmoozie
Lid
Berichten: 1719
Lid geworden op: Vr 18 Feb 2011, 20:46
Locatie: Noord-Brabant

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Za 03 Nov 2012, 17:53

@Daphne: misschien is het handig die oefeningen te doen wanneer je toch de trap op of af moet. Bijvoorbeeld in de ochtend als je toch naar beneden moet doe je op elke tree de oefening 1 keer doen. Of doe het tijdens dagelijkse bezigheden als bijvoorbeeld tanden poetsen of lezen/leren (als je niet schrijft bij het leren dan). Succes ermee! :)
A little butterfly tickles my tummy

Maudieee
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: Ma 21 Dec 2009, 12:25
Locatie: Noord-Brabant

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor Maudieee » Vr 30 Nov 2012, 18:05

Ik heb vandaag iets heel interessants gehoord over hardlopen. Het heeft te maken met de techniek. Ik weet niet of jullie het al doen, maar misschien is het interessant om er een keer op te letten :)

Het gaat er om op welke plek je voeten terecht komen. De meeste mensen zetten, wanneer ze hun schoenen aan hebben, de hiel als eerste op de grond, vóór het lichaam. Dit is echter erg belastend voor je knie en heupgewrichten. Maar nu moet je eens proberen te rennen op blote voeten, je zal merken dat je dan op de bal van je voet terecht komt, bijna precies onder je lichaam. Dit is onze natuurlijke loophouding, iedereen doet dat namelijk op blote voeten, het heet barefootrunning geloof ik. Dit is veel minder belastend voor je gewrichten, maar er zit nog een ander voordeel aan. Wanneer je eerst je hiel neerzet (dus voor je lichaam), dan moet je al je kracht gebruiken om je lichaam van achter naar voren te brengen voordat je de grond weer los laat, het contact met de grond duurt op dat moment ook veel langer. Wanneer je echter eerst met de bal van je voet op de grond komt (dus onder je lichaam) en je leunt een beetje voorover, dan doet de zwaarte kracht al het werk. Dit kost veel minder energie en je hebt je voeten ook zo weer van de grond af, het contact (en daarmee de weerstand) met de grond is veel lager. Kortom, als je rent in je natuurlijke houding, kost dat veel minder energie en het is minder belastend voor je gewrichten. Je kan het dus waarschijnlijk langer volhouden. Dat is echter nog niet alles, want de natuurlijke vorm van je voet (die holte/boog erin) zorgt ook voor schokdemping, waardoor je lichter loopt. De vorm van je voet verandert namelijk wanneer je hem neer zet, hij vangt als het ware de schok op. Het komt er dus op neer dat schoenen, ook bepaalde hardloopschoenen, je voeten 'lui' maken. Want je hebt goede hardloopschoenen, waar de schok minimaal is, maar daarbij belast je, als je je hiel als eerste op de grond zet, nog steeds je gewrichten mee. Als je te lang zo blijft hardlopen kunnen er zelfs knieklachten of andere blessures ontstaan.

Nu is de vraag misschien, hoe zorg ik ervoor dat ik van een heelstrike (het eerst op de grond zetten van de hiel) terug ga naar de 'natuurlijke' renhouding. Op zich kost dat niet zo veel moeite. Het is alleen belangrijk dat je voeten sterker worden en dat jij je bewust wordt van je natuurlijke houding. Je kan bijvoorbeeld op een loopband oefenen met alleen sokken aan om te kijken hoe je loopt. Wanneer je goed voelt hoe je natuurlijke loophouding is, ga je lopen met heel dunne schoenen, die nauwelijks je voet ondersteunen. Let op: je moet wel redelijk sterke voeten hebben en geen platte voeten (zonder boog) want wanneer je voeten te zwak of plat zijn, zal je nog steeds zwaar en bonkend lopen en dat kan alsnog belastend zijn voor je voeten! Als je ook op dunne schoenen volgens je natuurlijke houding loopt, kan je het weer proberen met hardloopschoenen aan.

Ik weet niet of je er iets aan hebt of er iets mee doet, maar ik vond het heel erg interessant :D Waarschijnlijk vind je op google een veel duidelijkere uitleg, want ik wist niet zo goed hoe ik het moest verwoorden :P Maar hopelijk hebben jullie er iets aan :)
Fall seven times, stand up eight

super natural
Lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: Di 25 Dec 2007, 01:07

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor super natural » Vr 30 Nov 2012, 19:06

Interessant.. Ik geloof dat ik in principe wel op de juiste manier mijn voeten neer zet. Het probleem met slechte schoenen is denk ik dat de schok opgevangen wordt door de zool en, wanneer de schoen slecht dempt, vervolgens verdeeld wordt over de voetzool. Het maakt dan niet zo veel uit hoe je loopt. Ik denk dat je of op blote voeten moet rennen of op goede schoenen. Maar dat zeg je ook geloof ik :P
To conquer whatever challenges me

Maudieee
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: Ma 21 Dec 2009, 12:25
Locatie: Noord-Brabant

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor Maudieee » Vr 30 Nov 2012, 19:16

Ja, klopt. Er zijn wel degelijk goede schoenen :P Maar volgens mij maken de meeste schoenen (de niet goede schoenen) je voeten lui, en dan ga je in een onnatuurlijke houding lopen. Maar ik weet zelf niet 100% of het waar is, ga het zelf nog uittesten :P
Fall seven times, stand up eight

super natural
Lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: Di 25 Dec 2007, 01:07

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor super natural » Vr 30 Nov 2012, 19:42

Maar dat is ook met gewoon wandelen zo. Dat is ook waarom je nooit te lang alleen maar op éénzelfde paar moet lopen en moet afwisselen. Dat is waar je platvoeten (luie voeten?) van krijgt.
To conquer whatever challenges me

Maudieee
Lid
Berichten: 804
Lid geworden op: Ma 21 Dec 2009, 12:25
Locatie: Noord-Brabant

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor Maudieee » Vr 30 Nov 2012, 20:12

Haha, zou goed kunnen. Platvoeten zijn trouwens voeten die die ronding missen geloof ik, je hebt voeten die niet die boog hebben, of in mindere mate. Maar verder weet ik het zelf ook niet zo goed :oops:
Fall seven times, stand up eight

super natural
Lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: Di 25 Dec 2007, 01:07

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor super natural » Vr 30 Nov 2012, 21:58

Dat klopt ja. :P Maar daar word je niet mee geboren geloof ik.
To conquer whatever challenges me

liesmoozie
Lid
Berichten: 1719
Lid geworden op: Vr 18 Feb 2011, 20:46
Locatie: Noord-Brabant

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Za 01 Dec 2012, 16:11

Platvoeten zijn genetisch aangelegd hoor, en (meestal) niet verworven...
Want de meeste mensen die ik zie (zijn dan mensen met klachten) zeggen van: Ik heb altijd al platvoeten gehad. En dat is bij de mensen zonder klachten ook zo.

Jullie hebben het wel een beetje tegenstrijdig over de schoenen. Slechte schoenen maken je voeten lui. (voor mij zijn dat van die slappe schoenen zoals Uggs of allstars (gerelateerde) schoenen etc..) Maar, die schoenen ondersteunen je voeten nauwelijks, dus kun je net zo goed op blote voeten lopen (bewijze van). En dan zeggen jullie dat op blote voeten lopen wel goed is voor je voeten. Klinkt voor mij tegenstrijdig. ;)
Het is ook goed om elke dag even zonder schoenen te lopen hoor, ook voor mensen met platvoeten. En mensen die geen last hebben van hun platvoeten kunnen ook gerust aan barefoot walking doen. Zolang het maar flexibele platvoeten zijn ;) (voeten waarvan de voetboog nog hersteld. Simpele test ervoor. Kijk naar je voet wanneer deze in rust is, dus je been moet bungelen en dan kun je zien of er dan een mooie boog ontstaat. Of op 1 been staan en kijk of je voet zich gaat herstellen. Ik ken nog wel meer testjes maar die bespaar ik jullie xD) Ps. meer dan de helft van alle kinderen heeft platvoeten, maar voor 75% geld dat dit weer weggaat. Iedereen heeft een fase waarbij botten sneller groeien dan spieren, en dan krijg je dat.

Oke, nu spreek ik mezelf ook een beetje tegen met het helemaal bovenstaande. Goede schoenen zijn zozo een groot gedeelte van de therapie (werkt de schoen niet, werkt de zool niet, leren we op de opleiding) als je van kinds af aan al goede schoenen draagt worden je voeten beter begeleid en heb je minder kans op klachten op latere leeftijd, maar dan heb ik het over kinderen tot 15 jaar, tot die leeftijd kun je de voeten nog beinvloeden, nadat je bent uitgegroeid, plat is plat :P Maar, ik heb voor zover ik weet altijd wel op goede schoenen gelopen (moest altijd vetersluiting hebben en stevig zijn, anders liep het gewoon niet bij mij xD) En ik heb nu ook hartstikke platvoeten :P

Ik wil jullie nog even waarschuwen voor de voorvoetlanding. Google maar eens op 'rontgenfoto voet'. Dan zie je dat de hiel een grote stevige 'blok' is en dat je middenvoetsbeentjes dun en smal zijn. Als je rent, dan komt er 3x je eigen lichaamsgewicht op je voet terecht. (normaal lopen 1,2 keer je gewicht) reken maar uit voor jezelf. Ik weeg 55 kg, 3x55=165kg. Je hiel is daarvoor gemaakt, die kan het wel aan. Maar die dunne middenvoetsbeentjes niet. Oke, je voet is heel flexibel en vangt vaak de klap vaak goed op. Maar ik zou wel oppassen, zeker in het begin! Want je voet en de botten zijn dat niet gewent. Ik denk dat je iets van anatomie van botten moet weten maar ik probeer het toch uit te leggen. Als je googled op 'bot structuur' dan zie je dat een bot op verschillende manieren is opgebouwd. Je botten bouwen zich zo op op hoe jij het gebruikt (heel je lichaam trouwens). En je middenvoetsbeentjes hebben nu een structuur die past bij je huidige belasting. Maar ga je ze anders belasten kan het misgaan.. Bouw het rustig op. Ik zou nu juist goede hardloopschoenen dragen zodat het meer gedempt wordt en dat je voet langzaam kan wennen. Want als je dat meteen op 'blote' voeten doet kan je klachten krijgen. En een bot past zich niet zomaar aan, daar gaat tijd overeen.

Oja, je zei dat bij de heelstrike hardlopen ook meer je knieen en heupen worden belast. Maar dat is op zich logisch, want je lichaam werkt helemaal als een schokdemper. Als je dat niet had, zouden als die krachten alleen op je voet komen (dus al die 165 kg) lijkt me niet handig voor zo'n klein lichaamsdeel. Als je met een voorvoetlanding hardloopt heb je dat nog steeds, maar verplaatst je lichaams-zwaartepunt alleen meer naar voren en worden je knieen en heupen anders belast waardoor ze (misschien) minder klachten krijgen.
Nu dit stukje zo terug lees klopt jou beredenering ook :) xD Maar hier is het dus uitgelegd xD
Maar er zijn heel veel mensen die 'verkeerd' hardlopen. Dat zijn vaak mensen die uit zichzelf zijn begonnen zonder begeleiding. Dit kan aan verschillende factoren liggen. Bijvoorbeeld verkeerd schoeisel, de frequentie van de passen en de grootte van de passen, de manier waarop de andere gewichten neerzet (bijvoorbeeld overgstrekte knieen), verkeerde opbouw van training (meteen 5 km lopen). (En de voorvoetlanding kan hierbij een oplossing zijn hoor, dus ik ontkracht jou verhaal niet, maar er zijn meer dingen waar je naar kan kijken ;) )

Het is absoluut niet zo dat ik je het afraad om dat te doen! Er zijn redelijk wat professionele hardlopers die zo lopen.
En dat barefootwalking mag je ook gerust doen hoor! Ik zou juist blij zijn als ik dat kon, gewoon op blote voeten rennen zonder ergens last van te krijgen, want dat kan ik niet. Het lijkt me juist mooi om dat te kunnen. (En ik zou ook wel eens leuke schoentjes willen dragen, maar mijn voeten zijn daarvoor niet gemaakt. Ze zijn zo plat en smal dat bv ballerinas meteen van mn voeten vallen.. xD)

En oja, hoe herken je een 'goede' schoen? Want duur hoeft niet perse goed voor jou te zijn. Of een bepaald goed merk wat voor de een goed werkt, hoeft voor de ander juist niet goed te werken. Het gaat meer om de specificaties van een schoen (een schoen van 30 euro kan ook voldoen).
Wat ik vooral belangrijk vind is een stevig contrefort en een dikke en stijve loopzool. Dikte van een zool kun je al zien. Een stevig contrefort test je door middel van je duim te duwen aan de achterkant van de schoen, bij de hak, dat is het contrefort. Als je die niet of heel minimaal met je duim ik kan duwen is hij prima. Een stijve loopzool test je door middel van de schoen bij de hak vast te pakken en met je andere hand de tenen te buigen. Kun je hem vrij soepel buigen en vrij ver (lees: 90 graden, een rechte hoek) dan is hij niet goed. Kun je hem niet zo ver buigen en moet je moeite doen is hij wel goed. Let wel op dat je álleen bij de bal van de voet kan buigen en niet ergens midden op de schoen. En pas op: een dikke loopzool is niet meteen een stevige loopzool!

Ehm, misschien denk je, Maudieee, waar dit ineens vandaan komt xD Ik doe nu voor het 4de jaar al de opleiding podotherapie, dus ik weet (bijna) alles van voeten (A) Het is wel leuk om te lezen dat dit je interesseert :) Misschien is die opleiding ook iets voor jou? :P
ps. sorry als ik dingen dubbel heb gezegd en ook dingen had gezegd die jij al had verteld.
pps. dit is vanuit mijn perspectief gezien, en wat ik op de opleiding heb gehad. Ik hoop jou (en de rest die het leest) geïnformeerd te hebben en ik hoop dat er je er iets aan hebt ;)
A little butterfly tickles my tummy

Gebruikersavatar
Daphne
Lid
Berichten: 1839
Lid geworden op: Zo 03 Jul 2011, 19:14

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor Daphne » Di 25 Dec 2012, 19:55

Morgenochtend maar weer eens hardlopen denk ik, is nu alweer 1,5 week geleden dus het wordt weer tijd.

Zegt mijn vader gisteren gewoon even dat hij ooit de halve marathon gelopen heeft. Had ik nooit achter hem gezocht. Lijkt me leuk om mee te maken, al is het maar de 5 of 7 kilometer. :)

super natural
Lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: Di 25 Dec 2007, 01:07

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor super natural » Ma 14 Jan 2013, 20:48

Mijn vorige bericht is verdwenen, maar gisteren voor de tweede keer weer hardgelopen. Het viel ontzettend tegen. Meer dan de keer daarvoor. Het kan zijn dat het te maken had met dat ik net gegeten had, ik geloof ook dat ik iets harder gerend heb en het vroor natuurlijk. Eigenlijk zou ik graag 2 of 3 keer in de week willen rennen. Dan bouw ik het wat sneller op, maar daar heb ik nu helaas echt geen tijd voor.
To conquer whatever challenges me

Gebruikersavatar
Daphne
Lid
Berichten: 1839
Lid geworden op: Zo 03 Jul 2011, 19:14

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor Daphne » Di 15 Jan 2013, 10:44

Mijn laatste keer viel ook heel erg tegen, het was iets te kort op de vorige keer en ik was heel gespannen. Het ging naar mijn idee nog slechter dan de allereerste keer. Ik merk nog steeds dat mijn ademhaling totaal verkeerd is dat ik daarom vaak niet ver kan rennen. Ik blijf houden dat ik na 1/2 minuten buitenadem ben waardoor ik mezelf niet kan verbeteren. Ik ren wel op een behoorlijk tempo maar het lijkt mij echt niet zo dat mijn conditie zo beneden pijl is dat ik na 2 minuten doodop ben. Ik probeer via mijn buik adem te halen maar het lukt gewoon niet. :(

super natural
Lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: Di 25 Dec 2007, 01:07

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor super natural » Di 15 Jan 2013, 15:29

Wat ik altijd probeer is om zo lang mogelijk neus in, mond uit te blijven ademen. Op een gegeven moment moet je dan behoorlijk hard snuiven en als het echt niet meer kan moet je ook niet forceren om door je neus te blijven ademen. Iemand heeft me wel eens gezegd dat dat niet goed is, maar voor mijn gevoel wel. Dus misschien kun je het proberen. Als je het gevoel hebt dat je stikt moet je door je mond gaan ademen. :P
Daarbij; begin langzaam te rennen. Ik denk dat dat behoorlijk scheelt. Ik ben ook langzaam begonnen en moet dat nu weer. Op een tempo waarvan je denkt, dat kan ik volhouden. En als het dan op een gegeven moment beter gaat, kun je eventueel een klein tandje bij zetten.
Maar bedenk ook dat iedereen sneller gaat ademen als hij of zij rent. Ik ben ook 'buiten adem' als ik 2 minuten gerend heb, maar dat moet ook, want je lichaam heeft meer zuurstof nodig. Ook als je conditie goed is. Je moet alleen een bepaald ritme zien vol te houden.
To conquer whatever challenges me

Gebruikersavatar
Daphne
Lid
Berichten: 1839
Lid geworden op: Zo 03 Jul 2011, 19:14

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor Daphne » Vr 18 Jan 2013, 10:37

Ik zal de volgende keer eens wat langzamer gaan rennen. Het probleem met het sneller ademen is dat ik last krijg van mijn maag. Ik was laatst te enthousiast en ik wilde koste wat het kost blijven rennen maar toen ik thuis kwam voelde ik mij misselijk. Ik heb eerst een half uur op de bank moeten liggen voordat ik de douche in kon stappen.

super natural
Lid
Berichten: 2897
Lid geworden op: Di 25 Dec 2007, 01:07

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor super natural » Vr 18 Jan 2013, 10:46

Dat heb ik ook wel eens, maar dat is dan wanneer ik kort van tevoren nog iets gegeten heb.
To conquer whatever challenges me


Terug naar “100% off topic”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast