Het hardloop topic

Voor alles wat niet direct met hooggevoeligheid te maken heeft.
liesmoozie
Lid

Re: Het hardloop topic

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Wo 26 Sep 2012, 12:11

@Daphne: Als je steeds last hebt van je kuiten kan het zo zijn dat ze verkort zijn. Ik weet niet of je er al naar hebt laten kijken? Als ze verkort zijn zou je een klein hakje in je schoenen kunnen stoppen waardoor ze meer ontlast worden. (Deze kun je halen bij de meeste schoenenwinkels) Want constant spierpijn in je kuiten is ook niet prettig :? Ik zou je ook een oefening mee kunnen geven die we in de praktijk ook altijd geven voor verkorte kuitspieren. (En de meeste mensen hebben er baat bij ;)) Als je wilt natuurlijk :) Hoeft niet xD
A little butterfly tickles my tummy

Daphne
Lid

Ongelezen berichtdoor Daphne » Do 27 Sep 2012, 13:15

Goed lottesun! :) Slijm hoort er dus schijnbaar een beetje bij, met water is het zo weer weg maar om de hele weg een fles water vast te houden is ook niet echt fijn... en "van alles" doen om het kwijt te raken in een woonwijk is misschien niet zo een goed idee nee, super natural. :wink:

@liesmoozie, hoe kunnen je kuiten verkort zijn geraakt? Loop je dan verkeerd? Komt het omdat je meer op je tenen loopt?

Ik heb er nooit naar laten kijken, wel naar mijn knieën die een tijd lang pijn gedaan hebben. Eén staat er ook een beetje scheef en daarvoor heb ik fysiotherapie gehad. Maar ik heb er nu nagenoeg geen last meer van, alleen als ik tegen de wind in moet fietsen. Maar dan heb ik al vrij snel last van een verzuurd gevoel in mijn benen dus misschien is het gewoon typisch iets voor mij om snel pijn te hebben aan mijn benen? :P

Ik ben wel geïnteresseerd in de oefeningen, dus als je wilt graag. :) Als het aan blijft houden kan ik er een keertje naar laten kijken, misschien is het gewoon beginnersspierpijn. Even afwachten en misschien helpen je oefeningen wel heel goed. :wink:

liesmoozie
Lid

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Do 27 Sep 2012, 19:56

@Daphne: Dat is gewoon je lichaam, kan je niets aan doen. Veel mensen hebben dat hoor, dus het is niets raars ofzo. Mensen die de hele dag op hakken lopen kunnen dat krijgen, maar ik heb het ook en ik heb nooit op hakken gelopen.
Vroeger had ik vaak last van krampen en spierpijn in mijn kuiten, ik weet niet of jij dat ook had? Maar dat is wel een teken van verkorte kuitspieren. Of ga languit zitten en trek je tenen en je voeten naar je toe, als je je kuiten 'voelt' dan is dat ook een teken ;) Of staan en met je handen je tenen proberen aan te raken.

Nu de oefening:
Je gaat op de trap staan met alleen je voorvoet, met beide voeten. (of iets anders wat een dergelijke verhoging heeft, maar trap is makkelijker omdat je dan een leuning hebt om vast te houden) Dus je hakken en middenvoet 'zweven'. Eerst ga je met je voet gewoon horizontaal staan, dit doe je 10 sec. Dan laat je je hakken zakken als het ware, dat ze wat lager zijn dan de trap, zo laag als kan natuurlijk, zover het lukt, dit hou je ook 10 sec vast. Daarna ga je op je tenen staan en hou je dat ook 10 sec vast. En daarna ga je weer horizontaal staan en begin je opnieuw. Deze oefening doe je 10 keer. Dus 10 x 30 sec = 5 min. De bewegingen niet te snel uitvoeren ook.
- Als het pijn doet of het voelt echt vervelend kun je het halveren, dus 5x de oefening doen.
- Als je het niet vol kan houden om zo te blijven staan kun je ivp 10 sec volhouden het 5 sec volhouden.
- Als het dan nog niet gaat kun je 1 voet tegelijk doen ivp 2
Dit wordt aangeraden om s'ochtends te doen (probeer dat evt ook te doen). Ik raad het bij jou ook aan om het als opwarming te gebruiken voordat je gaat hardlopen. Let er wel op dat je niet meteen verschil kan merken, dat kan even duren. Ik las bij jou 'beginnerspierpijn' maar ik dacht dat je al langer aan het hardlopen was. Maar aangezien jij op aan het bouwen bent is het raar dat je meteen na 5 min lopen al pijn hebt ofzo :?
Oh en wel elke dag doen en volhouden! :)
Deze oefening werkt voor 2 dingen:je maakt je kuiten langer maar ondertussen maak je ze ook sterker :)
Succes! ;)

ps. deze oefening mag iedereen gebruiken he, als je last hebt van je kuiten :)

Daphne
Lid

Ongelezen berichtdoor Daphne » Vr 28 Sep 2012, 10:18

Lief dat je het uitgetypt hebt liesmoozie! :) Ik ga ermee aan de slag en zal proberen de oefening iedere dag te doen.

Ik heb misschien in totaal een stuk of 9/10 keer hardgelopen denk ik, dus nog wel een beginnertje. :) Ik loop ook nooit op hakken dus dat zal niet de reden zijn. Kramp in mijn kuit kan ik mij niets van herinneren, spierpijn wel maar dat heb ik dus vrij snel. Toen ik net aan het fietsen was had ik weer veel last van zere en vermoeide benen, bij het lopen heb ik dat probleem niet.

Atmosfeer
Moderator

Ongelezen berichtdoor Atmosfeer » Za 29 Sep 2012, 11:32

Lies, geldt het ook voor kuitkrampen s nachts? Want die heb ik nog wel eens :P
La vita rischierò per viverla di più

liesmoozie
Lid

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Zo 30 Sep 2012, 14:47

ja, ik denk het wel atmosfeer, ze hebben dan overdag te hard gewerkt als het ware, en dat voel je dan snachts, dan gaan ze zich herstellen.. Dit kan ook door verkorting komen, hoeft niet.

lottesun
Lid

Ongelezen berichtdoor lottesun » Zo 30 Sep 2012, 15:30

Vanochtend weer een heel stuk gerend :] weer iets verder dan vorige week. Ik kan echt best veel als m'n menstruatie niet in de weg zit :) als het goed is wordt het de komende twee weken wat lastiger. Maar fijn gerend vandaag. Heerlijk.
"We'll always be outlaws, mate," said the cowboy to his horse.

Atmosfeer
Moderator

Ongelezen berichtdoor Atmosfeer » Zo 30 Sep 2012, 16:21

Dan ga ik die oefening eens proberen :)
La vita rischierò per viverla di più

Daphne
Lid

Ongelezen berichtdoor Daphne » Zo 30 Sep 2012, 18:35

Ik voel de oefening wel aardig aan mijn kuiten, vooral het naar beneden hangen met mijn hakken. Valt nog vies tegen. :P

liesmoozie
Lid

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Zo 30 Sep 2012, 19:17

Je kuiten voelen is niet erg, maar het moet geen aanhoudende pijn/klacht blijven. Als je denkt dat het te veel wordt moet je even minderen he ;)
Succes beide :)

Maudieee
Lid

Ongelezen berichtdoor Maudieee » Zo 30 Sep 2012, 20:31

Ik ben ook weer begonnen met hardlopen, heb de afgelopen 2 weken in totaal 3x gedaan, natuurlijk wel opbouwend.
Probleem is dat ik nu een blessure heb aan mijn knie (heb bij sporten op school mijn knie verdraaid en nu kan ik mijn been niet helemaal meer strekken of buigen, en ik zak er de hele tijd doorheen) dus ik moet even rust houden en mijn spieren niet overbelasten. Fijn -.-'

Maar als mijn knie het straks 'weer doet' ga ik zeker door!
Fall seven times, stand up eight

super natural
Lid

Ongelezen berichtdoor super natural » Ma 01 Okt 2012, 10:39

Zooo.. Ik heb het uur eindelijk gehaald gisteren :D Wel door mijn enkel gegaan na 20 minuten en die voel ik nu nog steeds. Beetje minder. Voor de rest voel ik me aardig fit :)
To conquer whatever challenges me

Daphne
Lid

Ongelezen berichtdoor Daphne » Di 02 Okt 2012, 19:19

Waar wil je uiteindelijk naar toe super natural? Wil je je tijd steeds iets verscherpen of nog langer kunnen lopen? :)

Is je enkel alweer iets verbeterd?

liesmoozie
Lid

Ongelezen berichtdoor liesmoozie » Wo 03 Okt 2012, 11:52

Aj super natural, vevelend van je enkel! Maar wacht met hardlopen totdat hij helemaal over is! Anders kun je blijvende schade oplopen!...
Klinkt misschien dramatisch, maar is wel serieus ;)
Maar ik neem aan dat je dat zelf ook al bedacht had xD

super natural
Lid

Ongelezen berichtdoor super natural » Wo 03 Okt 2012, 14:31

Ja, ik merk ook dat ik met een uur lopen ook wel flinke spierpijn oploop en ik ga niet eens als dat niet over is. Dus met mijn enkel pas ik zeker op. Maar ik voel het al bijna niet meer, dus tegen de tijd dat het zondag is, kan ik zeker weer. :)
En Daphne, ik weet het niet. Ik wil eigenlijk wel steeds sneller gaan lopen. Ik heb alleen totaal geen idee hoeveel kilometer ik nu ongeveer ren. Dus wat dat betreft ga ik denk ik nog even door met langer lopen. Of misschien ga ik vanaf nu steeds een uur totdat ik er geen/nauwelijks meer spierpijn van krijg. Want als ik alleen maar langer en langer blijf gaan, houd ik op een gegeven moment niks meer van mijn zondag over :P Het lijkt me daarentegen wel uitermate gaaf als ik gewoon uren achter elkaar door zou kunnen blijven rennen. Maar ik denk dat je dan toch echt ook een keer drinken mee moet gaan nemen en zo. Dan zal ik aan een wat betere uitrusting moeten. Dus voorlopig nog even het uur fitter volbrengen.
To conquer whatever challenges me

Terug naar “100% off topic”